Tawnya Guindon inför flytten till LIF
Publicerad: 2018-04-28
Damlaget
– Jag tror verkligen att vi har ett lag som kan gå hela vägen till final, och jag hoppas att jag kommer att hjälpa laget att nå dit. Det säger nyförvärvet Tawnya Guindon inför flytten till Leksand och Leksands IF.

25-åriga Tawnya lämnade Kanada för Sverige inför den gångna säsongen, och kommer närmast från en poängstark säsong i Göteborg.
Hon beskriver sig själv som en fysisk och skridskostark spelare som strävar efter att vara så jobbig som möjlig att möta.
– Jag är väldigt tävlingsinriktad och är tacksam för varje utmaning som kan göra mig till en bättre hockeyspelare, säger Tawnya, som trivs riktigt bra i SDHL.
– Visst var det en stor omställning för mig att komma hit, spelmässigt inte minst med tanke på den större isen. Men det har varit en fantastisk upplevese att få spela mot flera av världens bästa spelare och jag älskar att ligan håller så hög klass. Jag känner verkligen att jag utvecklades väldigt mycket bara på den säsong som jag har varit här.

Vad vet du om Leksand och Leksands IF?

– Leksand är en liten stad som brinner för hockeyn. Föreningen har jättebra stöd runt om i landet och det lag som jag kommer att spela i består av väldigt skickliga idrottskvinnor, med flera spelare som spelar eller har spelat på landslagsnivå. Jag vet av egen erfarenhet att det är svårt att spela mot Leksand, och jag ser verkligen fram emot att bli en del av laget och klubben.

Hur beskriver du dig själv, som person?

– Jag är en ganska tystlåten person som kommer från en liten stad i Kanada. Min dröm har alltid varit att bli en hockeyspelare, precis som min pappa och min bror. Jag skulle också beskriva mig som hårt arbetande, tävlingsinriktad och driven, och jag tror att jag kommer att passa väldigt bra in i Leksand.

Tawnya berättar att hon kommer att tillbringa sommaren i Kanada, där hon ska jobba, träna och umgås med familj och vänner.
Flytten till Leksand går sedan i augusti.

Ditt mål med säsongen?

– Att komma bra in i laget och att bidra med så mycket positivt som möjligt till laget och föreningen. Först och främst vill jag hjälpa laget till slutspel, och väl där - så långt som möjligt. Efter ett år i ligan vet jag vad som krävs, så personligen siktar jag på att göra dubbelt så bra ifrån mig som förra säsongen.

Elin Broman