Tre poäng mot HV71
Publicerad: 2021-01-04
En stabil insats borta mot HV71 slutade med tre poäng och tredje raka segern för Leksand.

Inledningen av matchen var relativt jämn där båda lagen hade varsitt tidigt powerplay för att spräcka kvällens målnolla. HV71 var först med att få nätkänning när ett backskott oturligt styrdes via Johan Franssons ben och in mellan Janne Juvonens benskydd, men Leksand replikerade bara två minuter senare när Fredrik Forsberg kvitterade efter att fjärdekedjan etablerat rejält tryck. Efter 1–1-målet tog Leksand över spelet nästan helt och hållet med flera minuter i sträck i offensiv zon där flera chanser skapades för en ledningspuck. Inget mer mål gjordes dock innan pausvila trots 17 blåvita skott på mål där ett par var riktigt nära att gå in.

Den andra perioden var desto jämnare där spelet länge stod och vägde med några lägen fram och tillbaka mellan lagen. Leksand klarade bland annat av att döda ett boxplay i mitten av perioden och när nästan 14 minuter var spelade var det bortalagets tur att få chans på nytt i numerärt överläge. Denna gång blev dett ett blåvitt mål i 5 mot 4-spelet när hete Otto Paajanen höll sig framme och slog in en retur från nära håll, vilket också gav oss resultatet 1–2 i andra periodpausen.

Knappt åtta minuter in i tredjeperioden återställde HV71 likaläget i matchen när hemmalaget på nytt gjorde ett mål i powerplay, denna gång på en styrning som ändrade puckbanan helt. Därefter stod matchen och vägde tills Leksand fick en ny chans i numerärt överläge, och precis innan tiden var på väg att rinna ut klev Peter Cehlárik fram när han vackert skickade upp pucken i krysset med fyra och en halv minut kvar av ordinarie tid. Leksand försvarade sedan sin ledning mycket väl där Carter Ashton sedan fastställde slutresultatet till 2–4 i tom kasse och tre härliga poäng in på kontot.

På torsdag ställs kvällens två lag mot varandra igen, då hemma i Leksand och Tegera Arena.

Arvid Yngvesson