Två av två för J18
Publicerad: 2022-11-28
J18
Det blev en fullträff för J18 denna vecka med två vinster av två möjliga. – Veckans matcher har varit viktiga och vi har verkligen levererat, säger forwarden Måns Dufva.

Leksands J18-lag kommer från en riktigt bra vecka med sex av sex inspelade poäng.
Så här säger Måns Dufva om den gångna veckan:
– Veckans matcher har verkligen varit bra från vår del. Vi har extremt viktiga matcher nu på slutet och vi har levererat också. Det som gör att vi tar två av två vinster är att vi kämpar som ett lag.

Leksandslaget ligger nu på en femteplats i tabellen med 34 poäng på 18 matcher. Ovanför ligger Västerås på 35 poäng, och under ligger Mora IK på 30 poäng.

Någon som stack ut under den gångna veckan?
– Zaki Crookes såg stark ut denna vecka, men även 07:an Jonas Lagerberg Hoen som kommer upp och gör två mål i matchen på Valbo. Det är ett bevis på att de finns bra spelare att plocka upp, men även att laget nästa år kommer vara starkt, säger Måns Dufva.
Måns som stått för tre mål och sex assister på 15 matcher säger så här om sin egen säsong så här långt:
– Det har varit upp och ner för mig, det har varit svårare än jag trodde att förstå spelidén. Men de senaste matcherna har jag hittat rätt.

Den kommande veckan väntar två matcher för J18. Redan på onsdag kommer Strömsbro till Tegera Arena pucken släpps 19:00. Senare under veckan åker man ner till Grums där matchen börjar 13:00.

Vad kommer att bli viktigt mot Strömsbro?
– Det kommer bli viktigt att vi spelar vårt spel. Men även att vi spelar som ett lag och inte som en person.
Senast lagen mötes vann leksingarna med 3–4 efter förlängning.

Leksandslaget är revanschsugna efter att man förra gången man möte Grums hemma så förlorade man med 6–8. Det här tror Måns Dufva kommer bli viktigt mot Grums borta på söndag:
– Det som blir viktigt i matchen mot grums är att vi spelar som ett lag. Förra matchen underskattade vi dem och det gjorde att vi förlorade. Jag tror alla är revanschsugna så det blir nog en väldigt bra match.

Vem ska man ha ett extra öga på denna vecka?
– Jag tror att Viktor Skoglund kommer att sticka ut. Han har några riktigt fina matcher i ryggsäcken och det kommer flera denna vecka.

Marcus Gidlöf