Finsk målvakt till Leksands IF
Publicerad: 2016-06-17

Den finländske målvakten Atte Engren, 28, har idag skrivit på för Leksands IF. Engren kommer senast från KHL-spel med Spartak Moskva.

Atte Engren är född och uppvuxen i Rauma på den finska västkusten där han även inledde sitt hockeyspelande i klubben Lukko. Under hela sin tid som junior förblev Engren sitt Rauman Lukko trogen innan han som förstaårssenior flyttade de knappa tio milen söderut till Åbo för spel i TPS. Under sin första säsong i TPS blev det endast 6 matcher i representationslaget för Engrens del och under en kortare period var han även utlånad till Kiekko-Vantaa i den finska andraligan. De nästkommande två säsongerna tog han dock över förstaspaden i TPS och stod för ett mycket bra målvaktsspel som sedermera ledde fram till att Nashville Predators, som draftade Engren 2007, valde att kontraktera honom. Kuriosa i sammanhanget är att han under säsongen 2011-2012 spelade tillsammans med leksandsbekantingarna Juuso Rajala och Jean-Luc Grand-Pierre i TPS.

På våren 2012 samt säsongen 2012-2013 prövades vingarna i Nordamerika med Nashvilles farmarlag Milwaukee Admirals som klubbadress där det totalt blev 27 framträdanden mellan stolparna. Karriären tog sedan nygamla vägar då det återigen blev spel för TPS under säsongen 2012-2013, en säsong som även kröntes med landslagsspel och en av tre målvaktsplatser i det finska VM-laget som blev fyra i Stockholm och Helsingfors. Det blev dock ingen speltid i VM för Engrens del. Inför säsongen 2013-2014 föll klubbvalet på KHL-laget HC Lev Praha. I landslagssammanhang blev det 3 matcher för Engren den säsongen. Sejouren i den Tjeckiska KHL-klubben blev dock ettårig efter att klubben hamnat i ekonomiska problem. Istället signerades ett kontrakt med Atlant Mytishchi inför säsongen 2014-2015 där han kom att vakta målburen i så mycket som 56 matcher med klubblaget, ytterligare 7 framträdanden i det finska landslaget samt en plats i VM-laget där det dock inte blev någon speltid heller denna gång. Den senaste säsongen tillhörde Engren den ryska klubben Spartak Moskva där han gjorde 34 KHL-matcher. Atte Engrens kontrakt med Leksands IF gäller de kommande två säsongerna.

-Jag ser verkligen fram emot att få komma till Leksand och få träffa mina nya lagkamrater. Det blir nya erfarenheter för mig att spela i ett nytt land och i en ny liga. Jag har mött en del SHL-lag i min karriär och vet att lagen håller en hög nivå. Jag vet att Leksand är en liten ort som lever för hockeyn 24 timmar om dygnet och att alla är glada över att ha ett lag i SHL igen vilket gör allt ännu roligare att få uppleva. Alla hockeyspelare söker utmaningar och jag har hittat den perfekta för mig, säger Atte Engren.

-Det är en modern målvakt som har spelat i KHL de senaste säsongerna. Han känner själv att han vill till Sverige och till Leksands IF. Vi har haft hans namn uppe till diskussion länge och det känns bra att vi äntligen fått allt klart. Han förstår svenska och kommer även att passa bra in i vår grupp. Vi tror att det här blir kanonbra, säger Mikael Karlberg i Sportrådet.

Richard Brasar