Wilma Johansson inför Linköping
Publicerad: 2021-10-22
I morgon lördag drar de blåvita damlaget söderut för att möta tabellfyran Linköping. Wilma Johansson är optimistisk inför mötet. – I morgon gör vi det tillsammans, säger hon till hemsidan.

Till skillnad från en vanlig matchhelg spelar damlaget bara en match denna helg. Det är tabellfyran Linköping som står för motståndet när lagen möts på lördag kväll.
För Wilma Johansson och hennes lagkamrater gäller det att komma tillbaka på det vinnande spåret efter förlusten mot Djurgården i onsdags. En match som hemmalaget vann med 6–2.
– Det kändes inte riktigt som om vi var med i matchen. Vi satt nog kvar på bussen fortfarande. Det var synd för jag vet att vi hade haft en chans att ta poäng mot dem, säger hon till hemsidan.

"Spela enklare i egen zon"

Jämfört med den matchen hoppas Wilma Johansson att få se ett enklare spel i egen zon.
– Vi behöver få ur pucken på ett snabbt och enkelt sätt som vi kan. Ibland gör vi det för svårt för oss själva.
Linköping har redan spelat en match denna helg när man under fredag kväll plockade två poäng mot serieledande Brynäs efter att matchen avgjordes på straffar. Den segern gjorde att man klättrade upp på fjärde plats. Leksand ligger just nu på sjunde plats, sex poäng bakom östgötarna.
– Det är ett spelskickligt lag med många bra spelare som vi måste se upp med.

Flest assist i laget

Nyckeln till segern tror hon ligger i arbetet i egen zon. Men då gäller det att laget följer den spelplan man har satt upp.
– Jag tycker att vårt försvarsspel fungerar bra när vi gör det som vi ska göra.
Du har gjort flest målgivande pass i laget hittills denna säsong. Vad är hemligheten bakom en riktigt bra pass?
– En hemlighet ska man ju inte avslöja!
Till sist, vem avgör i morgon och hur slutar matchen?
– I morgon gör vi det tillsammans och då slutar matchen med seger till oss!

Matchen spelas lördag 19.00 i Saab Arena. Kan du inte se den på plats sänds den på CMore.

Elisabet Wahl