Lagkaptenen om vinsten på övertid
Publicerad: 2018-10-26
Efter en svajig match kunde lagkapten Martin Karlsson se sitt Leksand ta hem bonuspoängen på övertid. Han tycker att den första perioden var riktigt bra. – Det var synd att vi inte fick mer utdelning där.

Leksand inledde mycket starkt och hade överlägset mest skott på mål. Martin och hans kedjekompisar Jon Knuts och Tobbe Forsberg hade flera bra lägen men Västerås höll emot. Tills det var tjugo sekunder kvar av första perioden och Jesper Ollas tog saken i egna händer. Han snodde pucken.
– Och sätter den i krysset med ett backhandskott. Väldigt snyggt! säger Martin om lagkompisens soloprestation.

Västerås bättre

I den andra perioden kommer Västerås mer och mer in i matchen.
– Vi fuskar lite i andra och tredje. Vi går inte på kropp och släpper in dem till bra lägen, säger Martin kritiskt.
Pucken studsar fel och vill inte in i mål. Fast Martin tycker att det där hänger ihop med att laget inte spelar bra.
– Medsdtuds förtjänar man oftast, säger han bestämt.
Bortalaget kvitterar i andra perioden och tar även ledningen i början av tredje.
– Västerås stretar på och krigar på bra. Och det finns inga dåliga lag i den här serien, menar Martin.
Efter underläge med 1-2 tar tränare Leif Carlsson timeout.
– Att vi skulle våga spela. Att vi ska göra det vi gjort bra tidigare och våga visa oss mer, säger Martin om direktiven från tränarhåll.

Antons kvittering

Tretton minuter in i tredje ska Jesper Ollas och hans kedjekompisar befästa att de var kvällens bästa lina. Ben O´Connor passar till Marcus Karlberg som lägger en fin passning till Anton Karlsson.
– Mackan från Mackan var mycket snygg, säger Martin med ett skratt.
Varför är den trion så bra ikväll?
– Det är bra att nån kedja kliver fram. Marcus har växt mer och mer och tar för sig på isen. Ollas gör ett grymt jobb och sin roll perfekt. Och Anton går in som center och gör det jäkligt bra, förklarar Martin.
Han får sen se Linus Persson avgöra i powerplay på övertid.
– Det är ändå starkt av oss att vända och ta poäng i den här matchen, säger Martin.

Hur är det att vara lagkapten i det här laget?
– Det är roligt. I början var det mer snack om det, men nu är det inte lika mycket. Och jag tycker inte att det är så stor skillnad mot att inte vara det. Det finns många ledarfigurer i det här laget så det är ett rätt enkelt jobb, säger Martin och hänvisar till Ollas, Jon Knuts, Mattias Karlsson, Linus Persson och Axel Brage.
Som lagkapten krävs det att man håller sig lugn. Och visst visade Martin mer känslor på isen förr.
– Jag har ju inget för att bråka. Det är ingen längre som vill slåss, säger Martin med ett brett leende.
– Man har väl blivit mer mogen antar jag, säger tjugosjuåringen.
Som tur är har Martin inte växt ifrån sin publikfriande målgest (ett rejält hopp upp mot plexit).
– Det blir som det blir, men är helt spontant. Jag har alltid blivit glad när jag gör mål, säger Martin glatt.

Katharina Dalmalm