Förlust i Luleå
Publicerad: 2021-01-24
Damlaget
Leksand lyckades inte revanschera sig efter lördagens SDHL-förlust mot MODO Hockey utan föll även mot Luleå under söndagseftermiddagen då hemmalaget kunde vinna med komfortabla 6-1.

Serieledande Luleå var stora favoriter inför söndagens SDHL-omgång mot gästande Leksing, och norrbottningarna skulle även infria favoritskapet på ett tämligen bekvämt sätt. Målmässigt var matchen dock jämn länge, och det var först när knappt halva den tredje perioden återstod som hoppet började rinna ut för gästerna. Under matchens sista tre minuterna kunde Luleå gå ifrån ytterligare genom två snabba mål fram till slutresultatet 6-1, och periodsiffrorna fördelades till 1-0, 2-1, 3-0.

Leksandsmålvakten Amanda Johansson, som efter att Eveliina Suonpää lämnat för spel i Brynäs blivit en tydlig förstemålvakt, har stått för några riktigt bra insatser på slutet och så även under söndagen. Totalt vann Luleå skottstatistiken med 50-15, och Johansson stod därmed för 44 räddningar i en match där hon hade en hel del att göra. Gästernas enda mål i matchen kom efter knappt halva matchen då Ella Albinsson stod för sitt femte mål för säsongen, assisterad av Shae Demale och Annie Silén.

Leksands bästa del i matchen var nog dock under inledningen av den tredje perioden då man under ett antal minuter lyckades ta hand om taktpinnen sett till spelet och skapa en del möjligheter att närma sig Luleå målmässigt, dock utan att få utdelning. Istället tog Luleå en timeout 6:33 in i period 3, och kunde därefter återta kommandot.

Leksand får dock snabb chans till revansch då man möter Luleå på nytt redan på torsdag den 28 januari med nedsläpp klockan 19:00 hemma i Tegera Arena.

Richard Brasar