Leksands IF rapporterar 2,1 miljoner i vinst
Publicerad: 2018-06-19
Ekonomi
Boksluten för verksamhetsåret 2017-2018 är nu klara. Totalt redovisar Leksands IF en vinst på drygt två miljoner kronor.

Leksands IF består av en koncern innehållande moderföreningen Leksands IF Ishockey, Leksands IF Ishockey AB samt Leksands IF Fastighet AB. Leksands IF Ishockey (moderföreningen) och Leksands IF Ishockey AB redovisar vinst medan Leksands IF Fastighet AB redovisar en förlust. Detta innebär en total vinst för hela Leksands IF sammanräknat till 2,1 miljoner kronor, vilket betyder att det egna kapitalet i koncernen ökar till drygt 28 MKR.

-Leksingarna har återigen visat passion oavsett division och bidragit till att Leksands IF redovisar en vinst på drygt 2 miljoner för det föregående räkenskapsåret – säsongen 17/18, säger Christer Plars, VD/Klubbdirektör för Leksands IF.

Minskade centrala intäkter - ökade interna intäkter

Totalt sett över verksamhetsåret har intäkterna minskat med drygt 16 miljoner kronor, vilket har sin förklaring i de minskade centrala stöden i HockeyAllsvenskan jämfört med föregående års stöd från SHL. De interna intäkterna har varit högre än budgeterat vilket framför allt visar sig i tre poster på intäktssidan; publikintäkter, lokala/regionala sponsorintäkter och extern finansiering. Inför säsongen 2017-2018 budgeterades det med ett snitt på 4500 åskådare per match. Den siffran slutade dock på drygt 5100 åskådare i snitt vilket innebar ett positivt utfall. Under säsongen investerades det i en ny mediakub för att höja arenaupplevelsen i Tegera Arena vilket har fått en glädjande positiv effekt. Sponsorintäkterna från lokala/regionala ökade 2017-2018 jämfört med säsongen före trots att herrlaget då spelade i SHL. Under slutet av säsongen fick föreningen hjälp från externa finansiärer för att stärka upp herrlaget inför slutspelet, inte minst av Per-Olof Ejendal.

Kostnadssidan har slimmats

Kostnaderna under 2017-2018 har, jämfört med föregående räkenskapsår, minskats med ca 19 miljoner kronor. Den största delen är i minskade lönekostnader för herrlaget medan ambitionsnivån och resurserna för damlaget och juniorutvecklingen inte har förändrats jämfört med föregående år.

Richard Brasar