Kolan om Röglematchen
Publicerad: 2020-02-18
Två bra perioder räckte tyvärr inte. Det blev förlust med 2-5 mot Rögle hemma i Tegera för Mattias ”Kolan” Karlsson och hans Leksand. – Det är så här det sett ut på slutet, säger backen efteråt.

Kolan var tillbaka efter att ha missat tre matcher på grund av en vecka i sjuksängen.
– Om jag mår bättre nu? Absolut, annars hade jag inte kunnat spela. Men det tar en stund för kroppen att återhämta sig, förklarar backen.
För publiken var det inte lätt att se att Kolan varit borta.
– Jag spelar ganska enkelt och vill inte sätta mig i klistret och bli fastcheckad. Den spelstilen har jag levt länge på, säger Kolan som förklaring till att han inte såg ringrostig ut.

Fransson matchens krigare

Mattias spelade idag med matchens krigare, födelsedagsbarnet Johan Fransson. Johan hade en bra match och Kolan gillar att spela med honom.
– Vi kompletterar varandra bra, säger han om Johan som inte var inne på något mål bakåt i matchen.
Fransson har under säsongen gjort några misstag och blivit hårt straffad på sociala medier för dom. Kolan tycker att Johan nu börjat komma tillbaka till sitt eget spel igen.
– Han var lite för försiktig ett tag efter allt det som hände. Men vi har tagit hit honom för hans spelstil. Då måste han få göra misstag ibland. Annars får vi inte ut hans kreativa sida, säger Kolan bestämt.
Han hänvisar också till en av Rögles stjärnbackar.
– Han gör flera misstag idag, men klarar sig för att hans lag vinner.
Kolan vet att kritiken inte varit lika hård om Leksand legat på säker mark.
– Men Fransson är på gång och förhoppningsvis får vi se ännu mer av hans storhet här i slutet av säsongen.

Dålig tredje period förstörde allt

Matchen idag blev alltså bara rolig för Leksingarna i fyrtio minuter. I andra paus stod det 2-2 efter en kvittering till 1-1 av Sebastian Wännström på ett felpass från Rögle. Och ett mycket vackert mål av Mattias Ritola, där backen Mattias Göranssons passning var periodens höjdpunkt. I tredje perioden rann det iväg och Rögle gjorde tre mål.
– Det har sett ut så här ett tag. Vi kämpar och är med i matchen och så kommer något snabbt mål och vi kan inte svara upp på det.
Kolan tycker att en stor anledning till att laget tappat poäng under året är spelet i special teams.
– Vi gör för få i numerärt överläge och släpper till för många i numerärt underläge. Precis det händer idag igen. Rögle gör två mål i powerplay och Leksand inget.

Hur känns det nu?
– Vi har inte gett upp! Vi får ta med oss två bra perioder. Det vore fel att kasta bort minnet av dom, bara för att vi sen har stunder som dödar oss.

Tufft schema för alla lag

Det är tre matcher per vecka just nu för de flesta SHL-lagen. Redan på torsdag är det dags att möta Djurgården på Hovet och sen en viktig drabbning mot Oskarshamn hemma i Tegera på lördag. Tycker Kolan att det är tufft att orka med schemat?
– Nja, man vill ju spela mycket. Hellre matcher än träning, avslutar Kolan med ett snett leende.

Katharina Dalmalm