Förlust mot Skellefteå
Publicerad: 2020-02-29
Seriens formstarkaste lag Skellefteå var vassare än Leksand och vann kvällens möte med 8–2.

Första perioden var otroligt händelserik och innehöll det mesta som en period kan innehålla. Skellefteå inledde med att ta ledningen efter sex minuters spel via Oscar Möller och ökade sedan på till 2–0 några minuter senare när Joakim Lindström skickade upp pucken i krysset. Hemmalagets Andreas Wingerli drabbades sedan av ett matchstraff när Leksand hade en spelare utvisad, och i det efterföljande 4 mot 4-spelet fixade Marek Hrivik 2–1 på ett friläge. Leksand kvitterade sedan när 17 minuter var spelade av den första perioden i spel fem mot tre då Daniel Gunnarsson återigen gjorde mål från sin backposition. Innan de 20 minuterna var över hann dock Skellefteå med att göra ytterligare ett mål, denna gång i powerplay, vilket betydde 3–2 i pausvila.

Den andra perioden var inte särskilt rolig för Leksands del då Skellefteå drog ifrån målmässigt. Efter fyra minuter gjorde hemmalaget 4–2 i powerplay och någon minut därefter kom också 5–2. Leksand hade sedan chansen att komma närmare när man fick chansen två gånger om i numerärt överläge, men tyvärr gjordes inget mål denna gång. Innan mellanakten var över gjorde Skellefteå ett mål till och punkterade egentligen matchen där och då.

Uppförsbacken var alldeles för stor i den tredje perioden i och med fyramålsunderläget och saker blev inte bättre när Philip Samuelsson drabbades av ett märkligt matchstraff för spearing. I det efterföljande 5 mot 4-spelet så kunde Skellefteå skicka in både 7–2 och 8–2, vilket även blev kvällens resultat.

Nya tag borta mot Malmö på tisdag kväll.

Arvid Yngvesson