Zackrisson om matchen i Linköping
Publicerad: 2020-02-13
I och med torsdagens förlust mot Linköping förvärrades tabelläget för Leksand. Patrik Zackrisson är av förståeliga skäl mörk i blicken och besviken efteråt. – Vi gör för mycket av samma misstag. Pucken måste ut!

Det Patrik hänvisar till är de två mål laget släpper in i andra perioden. Mål som kändes enormt tunga mentalt.
– Ett med 30 sekunder in i andra och det andra med sju sekunder kvar. Vi hade möjlighet att få ut pucken tre fyra gånger, men lyckas inte. Vi måste lära oss av misstagen om vi ska kunna ta spelet till nästa nivå, säger Patrik besviket.
Han berättar att laget ju hade en klar bild av hur de ville spela när säsongen startade.
– Det är en del av resan som vi inte fått ihop.

Nervös inledning

I första perioden var det två lite nervösa lag som hade problem med att få passningarna att stämma. Mot slutet är det Leksand som får mest ordning på spelet. Patrik passar vackert fram till Spencer Abbott.
– Det var en öppen yta så jag hade bara att hitta honom, säger centern om ledningsmålet.

Viktiga spelare tillbaka

Spencer och Marek Hrivík var tillbaka i laget efter skadefrånvaro. Patrik håller med om att det är viktigt att de spelar igen.
– De är toppspelare i den här ligan och vi kommer att behöva dem hela och pigga framöver. Oavsett om du tänker match på lördag eller i ett eventuellt kval.
Patrik menar att Spencer och Marek inger respekt hos motståndarna och att det ger lite mer utrymme åt de andra spelarna.

Inget bra läge

Istället för att ha sju poäng upp till Linköping är det nu 13 påpekar Patrik.
– Vi ger bort målen på misstag och sen räcker det inte med ett mål framåt för att vinna på borta. Vi spelar lika bra som motståndarna långa stunder. Men sen gör vi misstag och det blir mål. Fast det är väl det som gör att vi är sämre än dem, säger Patrik självkritiskt.

Det mentala är viktigt

Vi pratar lite om hur viktigt självförtroende är för en hockeyspelare och ett lag.
– När man gjort mål i fem matcher i rad vet man att pucken kommer gå i mål. Nu är det tyvärr lite tvärtom. Det gäller att försöka bygga sitt självförtroende på träning eller i vardagen för att komma igen. Vi kan ju inte lägga oss ner och ge upp.

Känner ni i laget av pressen som är nu?
– Ja, det är klart. Men det kanske inte behöver vara bara negativt. Vi har ju egentligen slagit ur underläge hela säsongen och det har ju inte gått så bra. Och titta på topplagen som Färjestad och Frölunda som har tryck på sig men som blir bättre av det. Så vi kanske kan lyfta oss, säger Patrik.

Katharina Dalmalm