Inför säsongens sista match
Publicerad: 2021-02-26
Damlaget
I kväll spelar damerna sin sista match för den här säsongen. Det är Brynäs som kommer på besök i Tegera arena. – Nu ska vi gå ut med flaggan i topp i kväll och få en bra avslutning på säsongen, säger tränare Anton Bokull.

Det har inte hunnit bli mars ännu, men säsongen är redan över för det blåvita damlaget. Den placeringen man har nu hade en vanlig säsong inneburit kvalspel för att hänga kvar i SDHL, men eftersom de undre serien inte spelat som vanligt denna säsong blev kvalet inställt. Och därmed är det färdigspelat.
– Ingen hade önskat att säsongen skulle vara över redan i februari, utan vi hade en målsättning att spela slutspel. Men läget är som det är, säger tränare Anton Bokull.

Gävledaladerby avslutar säsongen

Hans lag kommer senast från en förlust mot Djurgården där Leksand länge stod emot, men där siffrorna rann iväg i den sista perioden.
– En match där vi är ganska uddalösa i vårt spel överlag. Vi tar mindre bra beslut och slarvar med vårt passningsspel.
I kväll väntar en sista chans till vinst då serietvåan Brynäs gästar Tegera arena. Säsongen avslutas alltså precis som i den började: med ett Gävledaladerby.
– Spelet över hela banan blir viktigt i dag, det gäller att vi kommer ut som ett laget där samtliga på isen gör det som förväntas.
Vad gör Brynäs till ett bra lag denna säsong?
– De är ett väldigt skickligt lag, så det gäller att vi är på tå. De använder sig mycket av backarna i offensiven och växlar gärna från lågt till högt anfallsspel.

"Gå ut med flaggan i topp"

Efter kvällens match fortsätter laget träna tillsammans mars ut innan det är dags att börja bygga för nästa säsong.
– Nu handlar det först och främst att gå ut med flaggan i topp i kväll mot Brynäs och få en bra avslutning på säsongen.

Matchen mot Brynäs spelas i Tegera arena klockan 19.00 och sänd på C More.

Elisabet Wahl