Förlust mot Västerås
Publicerad: 2019-01-07
Leksand gick poänglösa från kvällens bortamatch mot Västerås som slutade 3-1.

Inledningen av matchen var av högt underhållningsvärde med bra intensitet. Båda lagen hade flertalet farliga målchanser, vilket totalt 26 skott tyder på, men det enda målet som gjordes var av Västerås efter sju minuter. Leksands bästa läge var ett skott av Mattias Karlsson som oturligt nog tog i stolpen.

Det gulsvarta hemmalaget var betydligt bättre i andra perioden och ökade välförtjänt på sin ledning till 2-0 sex minuter in. Axel Brage hade mycket att göra i målet och gjorde flera fina räddningar för att hålla kvar Leksand i matchen. Med knappt två minuter till pausvila kom reduceringen från Martin Karlsson som från ingenstans och ingav hopp inför kommande period.

De avslutande tjugo minuterna var av sämre kvalitet och det hände inte mycket åt något håll. Västerås kopplade greppet om matchen efter att ha gjort 3-1 och därefter kunde inte Leksand komma tillbaka. Chans till revansch finns redan nu på onsdag då Tingsryd borta står på schemat.

Arvid Yngvesson