Luleå numret för stora för damerna
Publicerad: 2019-11-15
Damlaget
De blåvita damerna hängde bra med i den första perioden. Sedan tryckte Luleå rejält på gasen och fick fart på sin målproduktion. – En tung förlust, men det fanns ändå saker som var bra i vårt spel, säger backen Annie Silén.

I kväll körde SDHL äntligen igång igen efter ungefär två veckors speluppehåll. För Leksands del innebar det resa norröver och match mot Luleå. En på förhand riktigt svår match, men efter första perioden ledde hemmalaget med 2–1 och de blåvita hängde med bra.
– Det var jämnt där i början. Det kändes bra då, säger Annie Silén till hemsidan.
I andra perioden gjorde Luleå det enda målet, men fortfarande kändes det som om överläget inte var helt ointagligt. I tredje perioden avgjorde dock Luleå matchen på ett synnerligen effektivt sätt. De satte fyra mål på nio minuter, medan Leksand trots att de skapade en hel del inte gjorde mer än ett mål i matchen.
– Det var ju där i tredje perioden vi fallerade totalt. Det var flera spelsekvenser de fick fast oss i vår zon.

Luleå satte sina chanser

Vad är det som Luleå gör så bra?
– De har flera spelare som är väldigt bra individuellt. De körde snabba spelvändningar och kom två mot en och tre mot en flera gånger. Och så satte de sina chanser, medan vi inte gjorde det.
När slutsignalen gick stod det 7–1 på resultattavlan och för Leksand gäller det nu att slicka såren. Laget sover kvar i Luleå i kväll för att sätta sig på bussen i morgon lördag och styra kosan mot Örnsköldsvik och match mot Modo.
– Vår senaste match mot dem var verkligen inte bra, men det är en match vi ska vinna. De är ett ungt lag med många unga backar och jag tycker nog att vi är det bättre laget.

Powerplay avgör mot Modo

Annie Silén menar att hon och de andra trots de stor siffrorna ändå kan ta med sig en del saker från dagens match. Spelet i den första perioden, farten och det faktum att laget aldrig slutar kämpa för varandra.
– Ta en sådan som Maddie Rolfes. Det står 7–1 till Luleå och hon slänger sig för att täcka skott. Hon krigar verkligen för laget.
Så vad blir det som avgör i morgon mot Modo?
– Powerplay tror jag. Det var inte så bra i dag, så det gäller att vi sätter de chanser vi får mot Modo.

Elisabet Wahl