Martin om femte raka segern
Publicerad: 2021-02-20
Martin Karlsson är mycket nöjd efter lördagskvällens seger över Örebro. Särskilt att laget vänder ett underläge och vinner mot en mardrömsmotståndare. – Vi visar att vi inte ger upp, säger forwarden efteråt.

Däremot är Martin inte nöjd med inledningen av matchen.
– De första 8-10 minuterna är vi inte med, men sen har vi åkt av oss bussresan och spelar mycket bättre.
Matchbilden är tajt, tät och känslofylld. Det smäller och blir en del tjafs i spelavbrotten. Och ofta är Martin inblandad.
– Det är så det ska vara, säger Martin glatt.
Domarna tog några dubbelutvisningar och Martin håller inte helt med de vitsvartrandiga där.
– Personligen tycker jag inte att det behövs så länge det inte är riktiga slagsmål.
Är du en spelare som klagar på domsluten?
– Nä, jag försöker lägga fokus på spelet. Men det är klart att man emellanåt tycker att man borde fått något med sig eller inte emot sig, säger Martin och ler.

Tror på sig själva

Örebro tog ledningen i första perioden och det såg länge ut som att de skulle vinna med sitt enda mål. Särskilt som Örebro hade 12 raka segrar mot Leksand och därmed kvalade in sig som svårslagna.
– Vi tror verkligen på det vi gör. Vi kämpar på med vår spelstil och det bär frukt, förklarar Martin vändningen till seger i tredje perioden.
Mattias Göransson kvitterar till 1-1 och Patrik Zackrisson gör 1-2.
– Snyggt och viktiga mål!
Sen fick Leksand ägna de sista 12 minuterna av matchen till att försvara sin ledning. Eftersom försvarsspelet varit strålande de senaste fem matcherna blev det inget större problem.

Varför har laget både ett krigarförsvar och ett tjusigt anfallsspel?
– Alla checkar in och tävlar i varje byte. Vi täcker skott och gör skitjobbet. Och det öppnar upp för att kunna anfalla. Vi har också otroligt mycket skicklighet i laget, säger Martin och låter stolt.
Senast Leksand förlorade var just mot Örebro. En match många i laget beskriver som den sämsta på länge.

Kunde ni använda den som tändvätska inför ikväll?
– Ja lite. Jag tycker att vi ryckt upp spelet mycket sen dess. Alla checkar in i varje byte, säger Martin som förklaring till att laget vunnit mot en rad topplag den senaste tiden.

600 matcher

En av de som alltid ger allt för klubbmärket är Martins kedjekompis Jon Knuts som nått upp till 600 matcher i Leksandströjan.
– Det är skitstort! Särskilt i dagens hockey när det rör sig så mycket. Och jag unnar honom verkligen att få vara med på den här resan. Han har ställt upp genom alla år. Alltid kämpat för laget, säger Martin.

Vad säger du om tabelläget?
– Det är jävligt inspirerande! Att tänka på slutspel, säger Martin som berättar att han inte är avundsjuk på de lag som kämpar i botten av tabellen eftersom han vet hur det känns.
– Jo, det är klart att det är lite lättare att spela bra hockey utan den pressen. Men mest beror det nog på vår hunger. Hungern att ta oss uppåt och se hur långt det kan räcka. I ett slutpel är det nog få lag som vill möta oss, säger Martin glatt.

Dålig förlorare

Ryktena säger att Martin är sämst förlorare i laget. Men han är alltid proffsig och trevlig att prata med även efter en förlust. Så stämmer det där?
– Haha! Jo, men jag har lärt mig att hålla igen i matcherna. På träning är det en annan sak! Men i och efter en match kan det drabba laget. Något har man väl lärt sig med åldern, säger den nyblivne trettioåringen.

Katharina Dalmalm