Karlsson om vinsten mot Vita Hästen
Publicerad: 2019-01-23
I den förra bortamatchen var det lagkapten Martin Karlsson som ordnade kvittering och poäng mot Pantern. Han behövde inte göra om bragden ikväll när Leksand vann på ordinarie tid med 3-2 borta mot Vita Hästen. – Varenda poäng är sjukt viktig som tabellen ser ut nu.

I första perioden hade Martin ett jättebra läge att inleda målskyttet. Men där ville inte pucken in. Leksand vann inledningen med 1-0 efter ett fint powerplaymål av backen Daniel Gunnarsson.
– Den första perioden var riktigt bra av oss, säger Martin. Junioren Marcus Karlberg jublar för 2-0 men det målet blir bortdömt efter videogranskning. Spelarna får beskedet att det är interference på målvakten Marcus Hellgren.

Två snygga mål

Martin tycker att Vita Hästen tar över mer av spelet i mittperioden. Så det kanske inte är helt rättvist att Leksand är laget som gör målen. Ett av Thomas Valkvae Olsen som efter några långa dragningar lägger ett backhandskott i krysset. Och sen prickskjuter Johan Porsberger in 3-0.
– Det är bra med lite snygga mål. Säkert kul för publiken, säger Martin med ett skratt.
Självklart tycker han att det är viktigast att pucken går in. Martin var nära att, igen, göra mål i slutminuten av matchen. Vita hästen hade tagit ut målvakten och Martin fick pucken med bara sekunder kvar.
– Jag ville inte chansa och slå en icing eftersom jag inte visste exakt hur långt det är kvar. Jag ville ta mig över röd innan jag lägger iväg pucken, säger Martin om att tiden rann ut.

Sämre tredje

Ledning med 3-0 alltså och en säker seger? I den tredje perioden reducerar Vita hästen tidigt.
– Och sen får de spela fem mot tre och gör mål igen. Vi har en del att jobba på för att undvika sånt, säger Martin.
Det blev lite för spännande för hans smak, men han och lagkompisarna är så klart glada för de tre poängen.
– Många lag är mer desperata just nu. Särskilt som det är så tajt som det är. Det finns inga lätta matcher, säger lagkaptenen.

Ändringar i kedjorna

Herrarnas nye huvudtränare Roger Melin ändrar om en del i kedjorna under matcherna.
– När det inte går som det ska är det bra att göra något, säger Martin som dock nästan alltid kamperar ihop med centern Jon Knuts.
– Vi har spelat ihop länge och trivs med det. Och vi hittar varandra bra, förklarar Martin om varför Roger inte särat på dem än.
I måndagens match blev Martin Matchens krigare och ikväll var det Jons tur.
– Jon spelar rejält och är stark med pucken. Bra både i försvar och anfall. Och såg du de två stora blocken (blockerade skott) han gör i egen zon i slutet av matchen, säger Martin om Jon.
Knuts får också beröm för sina tekningar. Med all rätt eftersom han ligger högt på Hockeyallsvenskans topplista.

Saknar Martin den tredje länken i kedjan, den skadade Tobbe Forsberg?
– Hela laget saknar Tobbe både på och utanför isen.

Fem viktiga poäng

Laget har alltså klarat av två bortamatcher i Malmö och Norrköping. Vad har varit bäst med resan?
– Att vi får med oss fem poäng. Det var två svåra bortamatcher, säger Martin som ser fram emot att träffa alla fans i Tegera på lördag.
Då möter herrarna Södertälje kl 15.15 innan damernas match mot Djurgården 18.00.

Katharina Dalmalm