Tung vecka för J20
Publicerad: 2022-11-28
J20
LIF J20 spelade två matcher den gånga veckan, det blev två förluster mot samma motstånd. – Vi möter ett Mora som tävlar mer än oss. Dom jobbar stenhårt och håller sig till det dom sagt medan vi inte gör det fullt ut, och de straffar oss, säger J20-forwarden Erik Olhans-Lind.

Leksands J20 spelade två matcher den gångna veckan. Den första matchen slutade 3–2 till Mora efter förlängning.
– Vår första match mot Mora var tuff och vi satte inte grunderna tillräckligt. Generellt hade vi stunder då vi var bättre i matchen än Mora, men det räckte inte till, säger Erik.
Ett revanschsuget Leksand åkte till Mora igen på söndagen för att spela om tre nya poäng, men räckte inte hela vägen.
– Den andra matchen mot Mora var vi dåliga i första perioden, men därefter blev det bättre och bättre. Vi förtjänade poäng tycker jag, men det var första perioden som drabbade oss denna gång. I den första perioden är vi inte med och vi släppte in Mora i matchen.

Leksands J20-lag ligger just nu på en tredjeplats i tabellen på 43 poäng, men är ändå inte riktigt klara för Topp 10-serien som spelas efter jul.
Erik Olhans-Lind säger så här om den kommande veckan:
– Vi går in i en vecka med tre viktiga matcher och vi ska under veckan träna på hårt så att vi är redo för matcherna som kommer. Vi behöver gå igenom en del saker i vårt spel, men även tagga igång ben och huvuden så vi främst är redo på torsdag, men även för fredag och lördag.

Vad kommer bli viktigt mot Djurgården?
– Vi kommer behöva följa vår gameplan och försöka ta tag i matchen direkt och inte vänta på att Djurgården tar tag i det. Det viktiga för oss blir att vi visar att vi vill vinna och att vi ska göra allt som krävs för det också. Försöka att vara lika bra defensivt som offensivt blir viktigt, säger Olhans-Lind.

I slutet av veckan väntar två matcher mot AIK.
– Vi ska gå ut starkt och visa att vi ska vara det ledande laget. Det blir våra sista två matcher i den första serien och det är chansen att bevisa för oss själva hur bra vi kan spela innan uppehållet kommer. Följer vi grunderna och sedan kör på det så kommer vi att kunna ta tag i matchbilden och till slut vinna.

Vad kan man vänta säg om man kommer och ser era matcher?
– Man kan förvänta sig ett hungrigt Leksand som kommer att göra allt för att lyckas. Ett Leksand som också kommer att ta tag i matchbilden direkt och spela vårt spel. Det kan främst bli en väldigt rolig helg i Tegera Arena.

Vem ska man ha ett extra öga på under veckan?
– Isak Hansen!

Marcus Gidlöf