"Vissa killar med stålmannensyn"
Publicerad: 2017-09-14
Lagom till seriepremiären har herrlaget gästats av Marina Nääs från Mejoptik. – Givande, bekvämt och intressant, summerade målvakten Tex Williamsson efter synundersökningen.

Marina Nääs, som äger och driver Mejoptik, berättar om hur företaget kom till:
– Jag startade Mejoptik för att jag såg att det fanns ett behov, ett behov av att erbjuda lösningar. Min tanke bakom företaget är att hitta den bästa glasögonlösningen för varje tillfälle i livet, oavsett om det gäller på din arbetsplats, ditt hem, när du utövar din favoritsport, eller ägnar dig åt ditt favoritintresse.
– Jag åker även ut till företag och hjälper personalen som jobbar där att hitta rätt glasögonlösning vid deras arbetsplats. Det finns betydligt fler lösningar är bara rena terminalglasögon, och varje arbetsplats blir unik i kombination med personen som jobbar där. För att skapa de bästa lösningarna bör man därför vara på plats, förklarar Marina, som tillägger att det finns lösningar framtagna för de flesta situationer.
– Allt från arbete till sport och exempelvis glasögon som gör att man ser bättre i mörker, eller progressiva glas utvecklade för att fungera optimalt vid en viss sport. Upptäcker jag ett behov av en lösning som inte finns, så jobbar jag nära vår lokala leverantör Optileks som ligger i Rättvik. Det är också ett sätt att jobba lokalt, att erbjuda bra produkter som kommer från Sverige och från en ledande tillverkare av just dessa lösningar.

Hur såg upplägget ut under besöket hos Leksands IF?

– Precis som det kan göra när jag besöker ett företag, att jag riggade min utrustning på plats. Spelarna kom som det passade, mellan isträning och fys. Jag pratade med varje spelare om hur de använder synen, deras roll i laget, vad de gör på sin fritid och så vidare. Därefter testade jag deras syn.

Någon som ser riktigt bra?

– Det var några killar som ser riktigt, riktigt bra, du vet lite stålmannensyn.

Några som ser lite sämre?

– Några killar blev lite förvånade över att de inte såg så bra som de trodde, och några tyckte att de såg bra, men kanske inte riktigt bra enligt mig.

Hur tror du att en hockeyspelares prestation påverkas om han eller hon ser dåligt?

– Synen är en del av det system som styr din uppfattningsförmåga, ett viktigt instrument för att bedöma saker. Det beror förstås på din roll i laget, men dagens hockey går fort. Du ska ta snabba beslut, och om du då inte ser bra sänks din reaktionsförmåga, och det tar längre tid att uppfatta saker. För en forward som har en målchans kan förmågan att tydligt se målvaktens luckor vara skillnaden mellan målchans och mål. En back som inte ser första uppspelet ligger efter i hela sin plan, och om du som målvakt reagerar nån tusendels sekund för sent på ett stenhårt skott kan det vara helt avgörande.
Att inte se bra anser jag är som att inte ha den bästa utrustningen, man ger inte sig själv chansen att prestera optimalt. Vem skulle spela med oslipade skridskor?

Linser till Tex

En av spelarna som passade på att testa synen var målvakten Tex Williamsson:
– Dumt att inte ta chansen när det var så bra ordnat så att hon kom till oss och gjorde undersökningen här i huset, menar han, och tillägger att det här med att kolla synen inte varit något som stått överst på listan annars.
– Jag kommer inte ens ihåg när jag senast gjorde en synundersökning, det var väldigt längesen i alla fall. Det här var ju väldigt high tech, det var inte direkt så att man stod med en piratlapp för ögat längre.

Och hur gick det för dig?

– Alltså, faktiskt så visade undersökningen att jag är lite närsynt… Det är ingenting jag har tänkt på själv, men jag har haft lite problem med huvudvärk så det hänger ju säkert ihop, berättar Tex som nu kommer att få linser.
– Jättebra att få hjälp med det här så klart. Nu har jag ju inte lidit av min syn på isen, vad jag vet, men vem vet - jag kanske blir ännu bättre nu, skrattar Tex, som snart avslutar sin första försäsong i Leksands IF.
– Jag trivs verkligen hur bra som helst med allt här uppe, och längtar verkligen till serien drar igång.

Bästa platsen i Leksand?

– Utöver Tegera så gillar jag verkligen Leksands Strand, där är det riktigt fint. Ishallen, strand och Hemköp, det är allt jag behöver.

Läs mer om Mej Optik

Elin Broman