Tre poäng i Norrköping
Publicerad: 2019-01-23
En mycket bra första halva av matchen säkrade kvällens trepoängare borta mot Vita Hästen.

Leksands första period var av hög kvalitet med bra intensitet och press i offensiv zon. Stekhete Daniel Gunnarsson blev matchens första målskytt efter att ha gjort 0-1 från blå i powerplay, och ledningen kunde mycket väl ha varit större i paus. Bland annat så hade Marcus Karlberg en puck i nät som tyvärr dömdes bort för spelare i målgården.

Ledningen utökades istället drygt sex minuter in i andra perioden då Thomas Valkvae Olsen snappade upp pucken och gjorde ett mycket fint mål efter en läcker backhandavslutning. 0-3 kom inte långt därefter då Anton Karlsson hittade Johan Porsberger i slottet som snyggt direktsköt in pucken. Axel Brage stod också för en fin insats i mellanakten då han räddade 15 skott.

Vita Hästen skakade liv i matchen genom att reducera en minut in i tredje perioden, och när Leksand bara hade tre utespelare på isen kunde hemmalaget göra ännu ett mål till 2-3. Därefter kunde Leksand hålla tätt från en kvittering och till slut säkra tre viktiga poäng.

Nu på lördag väntar hemmamatch mot Södertälje, säkra din biljett nu!

Arvid Yngvesson