Matt Caito inför Växjö
Publicerad: 2020-10-07
Imorgon torsdag tar herrlaget sig an Växjö Lakers på hemmaplan i Tegera Arena, och målsättningen är givetvis att ta revansch på sig själva efter lördagens förlust borta mot Frölunda. Matt Caito tror att det är dags för Otto Paajanen att avgöra!

I den senaste SHL-omgången som spelades under lördagen föll Leksand med 4-2 när Frölunda stod för motståndet i Scandinavium. Från den matchen finns både positiva och negativa detaljer att ta med sig till torsdagens möte med Växjö menar Matt Caito.
-Vi gjorde en ganska bra match i Göteborg, stred bra mot dem och gav oss chansen att vinna matchen. Vi gjorde däremot några misstag som blir väldigt dyrbara. Frölunda är vassa och utnyttjar chanserna effektivt, säger Matt Caito om lördagens match.

"Rolig hockey med högt tempo"

Matt Caito, som anslöt inför säsongen från finska KooKoo, har hittills under årets SHL-säsong stått för en assistpoäng under de fyra spelade matcherna, och han snittar så här långt 18:38 per match i speltid. Amerikanen tycker att det är en bra hockey som spelas i SHL.

-Jag har spelat ganska bra tycker jag. Det är några saker jag måste förbättra, till exempel att få in lite mer puckar från mig mot mål till våra forwards. Det är en rolig hockey med högt tempo. Finska Liiga är också riktigt bra, men det går fort i Sverige. Alla jobbar hårt, och det är tuffa kamper hela tiden. Det finns många bra spelare i SHL, och det är klart att det alltid blir en liten omställning när man går från en liga till en annan, säger Matt Caito.

Växjö står för moståndet

Torsdagens motståndare Växjö placerar sig inför torsdagens omgång på en sjätteplats i tabellen med sina 6 inspelade poäng. För Matt Caito blir torsdagens match den första någonsin mot just Växjö, och han har av förklarliga skäl inte full koll på motståndet.
-Jag vet inte så mycket om Växjö förutom att de har gjort bra ifrån sig hittills under säsongen. Jag har hört att de har en bra målvakt och är ett ganska gediget lag, så vi måste vara redo för utmaningen. Varenda en av de 52 matcherna i serien är tuffa och vi måste hela tiden spela vårt bästa spel för att kunna vinna, säger Caito om torsdagens uppgift.

Avslutningsvis, vem avgör för Leksand imorgon?
-Det gör Otto Paajanen, han har jobbat ihop till ett mål!

Följ Martin Karlsson under ett träningspass, hör inför match-podden och var med i utlottning av signerade replikatröjor samt möte med Thomas Johansson och Andreas Hedbom

Richard Brasar