Carey om segern mot Växjö
Publicerad: 2020-02-27
Tre matcher och tre vinster! Matt Carey är tillbaka i Leksand, men han vill absolut inte ta åt sig äran för vinstraden. – Nä, alla har höjt sig och vi siktar uppåt i tabellen, säger Matt efter trepoängaren mot Växjö under torsdagskvällen.

Uppåt i tabellen? Elva poäng till trygg mark och bara 18 att spela om. Är inte kvalplatsen given nu?
– Nä, så tänker inte jag. Så länge vi har en matematisk chans ger jag inte upp. Men så klart är det ett tufft läge, säger den positiva kanadensaren.

Vinsterna något att bygga på

Matt hann se några matcher från läktaren innan alla papper var klara och han fick spela. En väntan som var frustrerande.
– Jo, jag ville verkligen in på isen och göra mitt för att bidra till laget.
Matt förklarar varför han tror att Leksand för första gången den här säsongen har tre raka segrar.
– Two´s a fluke, three´s a streak. Alla har höjt sig och det är ingen som inte gör sitt bästa, säger Matt om att två vinster kan man vinna på tur, medan tre raka är något att bygga vidare på.
Matt pratar redan nu om matchen på lördag borta mot Skellefteå.
– Vi har chans att vinna mot alla lag just nu. Det som studsade mot oss tidigare går in nu.

Fyra mål

Leksandspubliken fick se fyra hemmamål varav ett powerplaymål och de fick se målvakten Axel Brage rädda en straff. Det spelade ingen roll att Växjö tog ledningen tidigt i första perioden. Patrik Zackrisson kvitterade fem minuter senare. Och redan efter 48 sekunder i andra perioden hade Leksand vänt och tagit ledningen genom ett powerplaymål av Spencer Abbott.
– Jag tror inte att alla kedjor är perfekta än, men det ser väldigt bra ut, säger Matt som håller med om att alla skador och sjukdomar gjort att det blivit en hel del ändringar.
– Med fullt lag kommer vi bli otroligt svåra att möta!

Abbott strålande igen

Spencer Abbott fick mashatten efter två mål. Han har stått för assist i de senaste tre matcherna och nu var det alltså dags att själv sätta pucken i mål. Matt och Spencer är från samma stad i Kanada och Matt säger att kompisen alltid varit duktig.
– Han är inte den störste spelaren och inte heller den snabbaste. Men han har en fantastisk blick för spelet. Och nu börjar han bli mer sig själv, säger Matt om Spencer som haft det ganska tungt i Leksand tidigare under säsongen.
– Han var den bäste spelaren ikväll, säger Matt bestämt.

Själv då? Hur är det att vara tillbaka i Leksand?
– Det är jättekul! Jag kan bättre än jag visade ikväll, menar Matt som gjorde mål i förra matchen mot Frölunda.
I hans första match, den mot Oskarshamn fick publiken direkt se hans spelglädje och tacklingsvilja.
– Haha! Jo, jag hade mycket energi uppbyggt där. Men jag tycker att jag blivit bättre på att hålla mig inom gränserna, säger han och påpekar att det är rätt olika bedömningsnivå beroende på vilket land man spelar i.
– Sånt som är okej i Kanada ger en tvåa här.
Två matcher som center, men ikväll fick han spela forward med unge Nils Åman som center.
– Det var först mot slutet av matchen som jag och mina kedjekompisar fick spelet att fungera.

Här för att vinna

Så Matt och de andra siktar på fjärde raka på lördag. För Matt är här för att vinna. Och vi i publiken kan nog se fram emot fler mål och fina tacklingar från den glada tjugosjuåringen.

Katharina Dalmalm