Förlust i premiären
Publicerad: 2019-09-13
Damlaget
HV71 blev för svåra för Leksand den här kvällen. Gästerna vann SDHL-premiären med 6–2. – När de kommer i anfall var det bättre än oss i kväll, men vi kämpade verkligen, säger danskan Maria Holm Peters.

Det blev alltså förlust i premiären för det blåvita damlaget. HV71 tog ledningen tidigt i första perioden och kunde till slut ta hem segern med 6–2. En rättvis seger enligt tränare Lars Stenmark.
– Ja, det var det, även om jag tycker att de fick göra något mål för mycket och vi borde ha gjort något mer.
De tre poängen placerades definitivt hos bortalaget genom en stark andraperiod, då gästerna gick från 2–1 till 5–1 på ungefär åtta minuter.
– Där märker man som tydligast att vi är lite få spelare. Våra backar får jobba väldigt hårt och när man gör det blir man trött och då är det lätt att fatta konstiga beslut. De etablerar också bra tryck i vår zon och flyttar pucken snabbt. Vi blir överspelade.

"Är i utbildningsprocess"

Leksand reducerar visserligen tidigt i tredje perioden, men kommer aldrig riktigt nära. Lars Stenmark tycker ändå det finns positiva saker att hitta i lagets spel. Han betonar att det hela tiden handlar för det här unga laget att bygga erfarenhet och att man fortfarande är i en utbildningsprocess.
– Eftersom vi är så unga och oerfarna måste vi spela enkelt. För när vi hittar den där enkelheten är vi väldigt effektiva. Jag gillar också när jag ser tjejer som trots att de har lite erfarenheter kliver fram och har stor pondus på isen.
Vem vill du lyfta fram extra efter kvällens match?
– Det är många som gör bra jobb, men sett över de fyra matcher vi spelat hittills har Maria Holm Peters varit väldigt bra. Hon gör inga flashiga grejer, men hon är smart, tar rätt beslut och är solid i det hon gör. Hon växer för varje match.

Mer aggressiva

Själv verkar den danska anfallaren ganska nöjd med sin insats, men menar att det alltid finns saker man kan göra bättre.
– Det var skönt att få spela match och det kändes som jag fick presentera mig ordentligt. Jag försökte spela enkelt när jag var inne.
I morgon möter ni HV71 igen, vad ska ni göra annorlunda då?
– Vi måste bli mer aggressiva och åka ännu mer skridskor. Sedan tror jag att vi ska prata och hjälpa varandra mer. HV71 har ett riktigt bra bra anfall, deras offensiva spel är deras starka sida.
Till sist, vem i laget vill du lyfta fram?
– Det måste bli Lena Düsterhöft. Hon är en stabil back som tar mycket ansvar och hjälper de unga och de nya.

Helgens andra match mot Hv71 spelas 18.30 i Tegera arena i morgon lördag.

Elisabet Wahl