Ahnelöv inför Skellefteå hemma
Publicerad: 2020-01-03
Leksand vann säsongens första möte mot Skellefteå och föll något snöpligt i det andra. Läge för revansch med andra ord? – Ja, det tycker jag nog. Kommer vi ut och spelar som vi gjorde mot HV71 och Brynäs har vi en bra chans, säger Jonas Ahnelöv till hemsidan.

Ny hemmamatch i morgon lördag med mycket folk på läktaren. Bra förutsättningar när Skellefteå kommer på besök. Men innan vi går in på den matchen försöker vi med Jonas Ahnelövs hjälp reda ut vad som hände i den förra matchen mot Luleå.
– Alltså, den där första perioden vi gjorde, det var nog det sämsta vi spelat på hela säsongen. Det var kaos! Det får inte se ut som det gjorde då.
Varför blir det så där ibland?
– Ja, det är en bra fråga. Fast jag spelat så länge så kan jag inte riktigt förklara det. Det blev kortslutning hos oss alla. Det var som vi aldrig spelat hockey förut.

Tror på tät och jämn match

Även om de blåvita tog sig samman och lyfte upp spelet blev det som bekant förlust mot Luleå. Därför är det ett revanschsuget gäng som skrinnar in i Tegera Arena i morgon. Jonas Ahnelöv tycker det känns som man också har revansch att hämta mot Skellefteå efter förra matchen lagen emellan.
– Det kändes som vi förlorade lite snöpligt mot dem, det blev något skitmål där på slutet. Vi var värda ett likaläge i alla fall.
Han tror att morgondagens drabbning blir en tät och jämn historia. Och det kan bli extra viktigt att hålla sig på isen efter Skellefteå har ett bra powerplay.
– Det finns inga dåliga lag i den här ligan. Vi måste vara med från början och vara på tå.
Vad tycker du fungerar bäst i ert spel just nu?
– Det är nog boxplay, det har blivit mycket bättre. Vi har lite problem med det i början, men nu har vi tagit tag i det.
Finns det något du skulle vilja förändra i ert spel?
– Vi måste göra fler mål. Vi måste jobba mer, skjuta mer och komma in framför mål. Gör man inte det blir det inga mål. Det måste helt enkelt bli jobbigare för motståndarna.

Lyfter fram Ritola

När det gäller vilka spelare som kommer att spela en avgörande roll i morgondagens möte varnar Jonas Ahnelöv för Skellefteås anfallare Joakim Lindström och Oscar Möller. Bland lagkompisarna lyfter han fram Mattias Ritola.
– Han har spelat riktigt bra på slutet och steppat upp bra. Och så måste jag säga Janne Juvonen också. Han räddade oss verkligen mot Luleå, så honom får man inte glömma.
Det blir en fullsatt hall i morgon, hur påverkar det?
– Det är alltid kul. Man får en extra boost av att höra hur folk gapar och skriker. Det var verkligen bra stämning mot Brynäs senast.

Elisabet Wahl