"Vi ska äga matchen"
Publicerad: 2019-01-15
Efter ett långt skadeuppehåll är Calle Själin äntligen tillbaka i spel. Han tycker själv att formen känns bättre och bättre för varje match, och ser fram emot att få spela inför hemmapubliken igen. – Att spela inför fansen här hemma är helt fantastiskt, och kanske uppskattar man det ännu mer nu när man har varit ifrån det så länge, säger den 19-årige backen inför onsdagens hemmamatch mot Västervik.

En överkroppsskada gjorde att Calle Själins säsongspremiär spelades den 26 december, hemma mot Almtuna. Hela hösten och en del av vintern fick han med andra ord ägna sig åt rehabträning.
– Ja fy, jag skadade mig i september nån gång, så visst har det varit en tung tid fram till nu, på många sätt. Man vill ju inget hellre än att spela ishockey, och när man inte kan det känns det så klart frustrerande, men på något sätt tog jag mig igenom det också, menar Calle, som tycker att det jobbigaste har varit att sitta på sidan när det inte har gått bra för laget.
– Det har varit hemskt att bara sitta där på läktaren och inte kunna hjälpa till. Jag är verkligen glad över att vara tillbaka nu, och tycker att det formmässigt känns bättre och bättre för varje match, fortsätter Calle, som utsågs till matchens krigare under lördagens hemmamatch mot BIK Karlskoga.
– Det var första gången jag fick den faktiskt, så det var riktigt kul. Men vi var många krigare i den matchen, jag tycker att hela laget gjorde det riktigt bra.

5-1 skrevs segersiffrorna till i den matchen, och en nyckel till segern tycker Calle var det stabila försvarsspelet.
– Jag tycker att vi spelade bra i försvaret och att vi hittade forwards på ett bra sätt och vände spelet snabbt. Vi jobbade riktigt hårt som lag matchen igenom, och det var skönt att vi fick utdelning också.

Hur fungerade samarbetet mellan dig och backkollegan Filip Johansson?

– Jättebra, vi spelar bra ihop jag och Filip. Det känns som att vi båda är backar som läser spelet ganska bra, och vi läser dessutom spelet på samma sätt. Vi har lätt för att veta var vi har varandra, och om han går upp, backar jag hem och tvärtom. Det kommer liksom naturligt.

Inför onsdagens möte med Västervik skiljer tre poäng lagen emellan. Leksand ligger på en åttondeplats, precis ovanför strecket, och precis under samma streck ligger Västervik.

Matchbild?

– Vi ska äga matchen, helt klart. Om vi hittar tillbaka till det spel som vi hade i lördags känns det riktigt lovande. Vi har spelat bra på hemmais, mycket tack var ett grymt publikstöd, så det vill vi fortsätta med.

Calle tippar på att det blir Johan Porsberger som kliver fram och avgör matchen, men erkänner att han själv inte heller skulle ha något emot att sätta dit den.
– Jag har haft många bra lägen nu, inte minst i lördags, så jag hoppas att den sitter snart.

Biljetter till matchen hittar du här

Läs mer om Calle Själin här

Elin Broman