Sommarsnack med Filip Forsberg
Publicerad: 2018-08-01
Sommarläsning
Filip Forsberg är hemma i Leksand över sommaren. Han har haft fullt upp sedan säsongen avslutades med ett VM-guld med Tre Kronor i maj. Av allt roligt han hunnit med rankar han resan till Ryssland och fotbolls-VM högst. – Det var något speciellt och man vet inte om man får chansen nån mer gång.

Filip tog med sig sju kompisar och åkte till Ryssland över Midsommarhelgen. Det blev en mycket lyckad resa där höjdpunkten var Sverige-Tyskland på Fisjt-stadion i Sotji. Och förutom resultatet var det en bra match.
– Vi satt i kurvan bland alla andra svenskar. Och alla bröt ihop. Det blev bara tomt, säger Filip om känslan när Tyskland gör 2-1 i sista minuten.

Intensiv sommar

Förutom Rysslandsresan har Filip hunnit med två bröllop och att fira mamma Carina som fyllt 50 år. Han tränar också intensivt inför nästa säsong i Nashville. Hur ser han på året som gått? – Personligen var det en bra säsong. Jag missade några matcher på grund av skada, men annars var det helt OK. Laget spelade bra fram till slutspelet där Winnipeg blev för svåra, berättar Filip som självklart tycker att det var trist att bli utslagen i en sjunde och avgörande match redan i andra omgången av Stanley Cup.
Men för oss svenskar var det bra eftersom Filip då kunde vara med i Hockey-VM i Danmark. – Det var jättekul att kunna förlänga säsongen så. Och särskilt roligt att få ta guld ihop med mina vänner, säger Filip.
Hans lagkompis och gode vän från Nashville, Mattias Ekholm och den före detta Leksandsspelaren Jacob de la Rose var några av spelarna som fick fira med Filip i Kungsträdgården.
– Det var inte första gången eftersom vi blev firade med JVM-laget där. Men då var det januari och minusgrader så det var lite mer folk nu, säger Filip glatt.

Vad var det bästa med hockey-VM?
– När Anders Nilsson räddade den sista straffen. Jag har ju följt VM när jag växte upp och det var jättekul att vara med. Och extra speciellt att få spela men så många jag spelat med i juniorlandslagen.
Precis som de flesta leksingar tycker Filip att det var kul att han själv och Oliver Ekman Larsson kunde vara med och avgöra straffdramat i finalen.
– Och Jacob bidrog mycket under matchen, säger Filip om den tredje leksingen i laget.

Har du följt Leksand under säsongen?
– Ja, jag har sett så många matcher jag kunnat. Och alla i kvalet. Det var surt att det inte funkade, men det är bara att ladda om. Inget att älta, säger Filip.
Han har tränat ihop med laget nu i sommar och tycker att det ser spännande ut inför hösten .
– Det är några kvar som jag inte trodde skulle stanna och det ska bli kul att se om de kan ta nästa steg. Det är bra att de kan bygga vidare med kontinuitet.

Intressanta nyförvärv

Till sist tycker Filip att alla Leksingar ska hålla ett öga på den nye backen Mattias Karlsson i höst.
– Han är lite av en Timander-typ. Stark defensivt och bra på att leda laget, säger Filip om den rutinerade backen som närmast kommer från Karlskrona.
Men sen vill Filip också lyfta fram sin namne Filip Johansson. NHL-stjärnan tycker att Filip har det mesta en back behöver ha.
– Han var bäste back i kvalet i våras. Han är stark offensivt men kan även spela defensivt. Han har det mesta även om han behöver bygga på sig några kilon, avslutar Filip.

Katharina Dalmalm