Seger mot Malmö
Publicerad: 2020-09-22
Den första trepoängaren för säsongen är ett faktum efter att mötet med Malmö slutade 3–5 där förstakedjan Cehlárik-Hrivik-Camper stod för en fantastisk insats och låg bakom alla kvällens mål.

Malmö inledde matchen bäst med fysiskt spel och trycke tillbaka Leksand under den första periodens inledande minuter. 1–0 kom också välförtjänt efter sex minuters spel i ett rappt anfall, men inte ens en minut senare stod det 1–1 på tavlan efter att Carter Camper skickat in en retur i powerplay. Efter kvitteringen tog Leksand över spelet nästan helt och hållet där Matt Caito stod för nästa målchans när han sånär förvaltade ett friläge direkt från utvisningsbåset. Tio sekunder senare ordnade dock Mattias Ritola ledningspucken när han styrde in ett skott från Peter Cehlárik, även det i numerärt överläge. Leksingarna fortsatte sedan att pressa på perioden ut, och med endast 19 sekunder kvar till pausvila skickade Mattias Göransson in 1–3 efter en passning från Carter Camper.

Fem minuter in i mellanakten gjordes nästa mål för kvällen när Malmö reducerade i powerplay bakom en helskymd Janne Juvonen sóm inte såg någonting av skottet. Därefter böljade spelet fram och tillbaka en del innan Carter Camper klev fram på nytt och blev tvåmålsskytt efter att mycket läckert ha skickat upp pucken i krysset direkt på offensiv tekning. Innan perioden var över lyckades Leksand reda ut ett boxplay för att behålla 2–4-ledningen in till tredje perioden.

I den avslutande perioden var Leksands fokus på att försvara sin ledning då Malmö pressade på rejält i första halvan av perioden. Laget gjorde det mycket bra och höll undan från ett tidigt reduceringsmål och fortsatte sedan på den vägen nästan hela matchen ut, men med 41 sekunder kvar av ordinarie tid reducerade Malmö via en styrning och skapade rejäl nerv i slutdelen. Peter Cehlárik skulle dock få sista ordet när han skickade in 3–5 i tom kasse och ordnade tre poäng med hem till Leksand.

Nu väntar ett nio dagars matchuppehåll för Leksands del då nästa match är hemma mot Örebro den 1 oktober.

Arvid Yngvesson