Ritola om matchen på Hovet
Publicerad: 2019-02-15
Det är klart att Leksands forward Mattias Ritola är besviken över poängtappet i kvällens match mot AIK. Men han tycker inte att resultatet var särskilt orättvist. – De var bättre än oss sett över 60 minuter.

Mattias är däremot mycket nöjd med lagets krigarinsats. Att de lyckas kvittera och sno åt sig en poäng.
– Det visar på bra karaktär i gruppen att vi kan komma tillbaka så starkt, säger han bestämt.
Mattias spelade även ikväll ihop med Linus Persson och Johan Porsberger. Den sistnämnde stod för Leksands bägge mål. Och Mattias och Linus passade till båda.
– Porse var riktigt bra idag. Det är grymt kul att han får sätta dit puckarna. Det har verkligen lossnat för honom.
Det syns på Mattias hur roligt han tycker det är att spela med de här två killarna. Och hur kul det är att vara på is överhuvudtaget.

Har du ont i knät?
– Nä, det gör inte ont, det är mer en trötthet, förklarar Mattias den stora ispåsen runt knät.
Han är tillbaks efter nio månaders skadeuppehåll och för oss vid sidan av isen ser det redan bra ut.
–Nja, spelmässigt är det kanske hyfsat, men konditionen och orken är inte hundraprocentigt än, säger Mattias som ändå gillar att benet håller för fysiskt spel i en hel match.
Han har gjort två mål och fyra assist på sina fem matcher. Är det viktigt att poängen kommer?
– Jo, mest handlar det om att komma in i det hela. Att kunna lita på kroppen. Sen är det ju bra om det blir poäng. Jag är ju ändå här för att bidra på den punkten.

Segt i hela laget

AIK är ett bra lag och att möta dem inför ett fullsatt Hovet är inte den lättaste matchen på säsongen. Mattias berättar att han upplever att större delen av laget var lite sega i dag. Efter långa bortaresor till Umeå och Karlskrona i buss infann sig ett visst mått av trötthet. Något som hans egen kedja led av trots två mål och flera chanser.
– Det kändes som att vi också var lite efter Aikarna. Men det är starkt av laget att slita och kämpa och lyckas komma igen, tycker trettioettåringen.
Inledningsvis var AIK mycket starka och Mattias gillar att hans Leksand ändå kan kriga sig in i matchen och göra ledningsmålet i första perioden. Och att ta poäng efter den andraperioden där AIK vann skotten med 21 – 5 är starkt.
– De kunde avgjort matchen där, menar Mattias om hemmalagets spelövertag och två mål.

Var det dålig is?
– Nä, men det blir varmt när det är så mycket folk. Men det är lika för båda lagen.
Mattias är mycket nöjd med inramningen på Hovet. Fullsatt och en enorm bortaklack som kämpade för att stötta de blåvita.
– Det blir bra tryck!
Publiken fick se en rolig match med många målchanser. Tyvärr vann AIK med 3-2 efter att straffar fått avgöra då förlängningen blev mållös. Mattias tror att det är bra för Leksand att det är sex dagar till nästa match nu.
– Vi behöver hem och vila lite.

Ingen nionde seger

Leksingarna hade åtta raka segrar inför mötet med tabellettan AIK. Mattias verkar inte alltför irriterad över den brutna sviten.
– Det viktigaste nu är att vi blir bättre och bättre och kommer ihop som grupp. Att vi spelar bra över 60 minuter. Sen får vi se var vi slutar i tabellen, säger Mattias om att det nu blir svårare att nå andraplatsen.

Vem tycker du var bäst i kväll?
– Krigarkedjan! (Martin Karlsson, Jon Knuts och Jesper Ollas). De lyfter laget. De sliter för varandra och av 52 matcher på en säsong gör de 50 bra insatser. Det är starkt.

Ny lagkompis

En annan som återigen var bra var nye backen Kevin Schulze. Amerikanen spelade sin andra match i kväll.
– Han är verkligen jätteduktig. Det är inte lätt att byta lag så där mitt under säsongen men han har gjort det perfekt och kommit in i laget fint, tycker Mattias.
Men efter en tid av svenska i omklädningsrummet, får tränare Roger Melin gå över till engelska nu?
– Nä, vi hjälper Kevin med översättning. Det är bättre att göra så än att Rogge ska köra på engelska och Kevin ska översätta åt oss, säger Mattias med ett skratt.
Innan forwarden går för att byta om lovar han att Aikarna kommer att få det tufft i nästa möte i Tegera om 12 dagar.
– Jag längtar redan!

Katharina Dalmalm