Kapten Karlsson efter 4-2-segern
Publicerad: 2018-09-26
– Visst finns det saker att jobba på, men huvudsaken är att vi vann matchen till slut. Nu tar vi med oss tre poäng och blickar framåt mot nästa match. Så låter det när lagkapten Martin Karlsson analyserar onsdagskvällens hemmaseger mot Västervik.

Leksand var i ledning under större delen av matchen, men när gästerna satte 2-2 i början av period nummer 3 kändes läget ganska ovisst.
– Precis. Jag tycker att vi hade tappat lite fart redan i den andra perioden. I första hade vi bra fart tycker jag, men efter paus gjorde vi det lite svårare för oss. Vi slarvade en del och ställde till det för oss själva, menar Martin, vars lag dock återtog ledningen relativt omgående och sedan avgjorde med 4-2 i öppen kasse.
– Starkt av oss ändå att komma tillbaka efter 2-2 och ta tre poäng. Spelmässigt finns det saker att jobba på som sagt, men vi tog tre poäng och det är huvudsaken.

Vad behöver ni främst förbättra?

– Noggrannheten, och att vi spelar lite smartare och enklare. Bättre fart över tre perioder.

Vad gjorde ni bra?

– Spelet i powerplay tycker jag var bra, där kunde vi ha haft lite mer utdelning. Sen tycker jag att framförallt en av våra kedjor såg riktigt bra ut idag, säger Martin om kedjan med Oskar Lang, Linus Persson och Johan Porsberger.
– Linus spelade fram till tre mål och satte ett själv, han hade en riktigt bra kväll.

Hur kändes spelet för din egen kedja (Karlsson, Knuts, Forsberg)?

– Nja, vi har mer procent att komma upp i, helt klart.

Leksand har nu inlett serien med sju poäng på tre matcher. Bara AIK har tagit fler (9).
Närmast väntar lördagens bortamatch mot MODO.
– Ett lag som tippas i toppen av tabellen, så det blir garanterat en rolig match, säger Martin.
– Nu gäller det att vi åker dit och inte bjuder på någonting, då tar vi hem det där.

Elin Broman