3 av 6 för J20
Publicerad: 2019-03-10
J20
LIF J20 fick tre poäng med sig från helgens hemmamatcher mot Växjö och Frölunda. – Spelmässigt okej, men vi vet att vi kan bättre, summerar backen Alexander Lundqvist.

I lördagsmatchen mot Växjö inledde Leksand och Wilde Bröms målskyttet efter knappt två minuters spel.
Den blåvita ledningen utökades några minuter senare till 2-0 via August Berg, men efter en timeout av Växjö fick gästerna in en reduceringspuck i mitten av perioden.
Bara några sekunder efter reduceringen prickade dock Wilde Bröms in sitt andra mål för kvällen och gav sitt lag en 3-1-ledning inför period nummer 2.
– Men sen i andra tycker jag att vi gick ifrån vårt spel en del. Vi tappade lite fart och slarvade en del med pucken. Sett över tre perioder gjorde vi väl inte en jättebra match, säger Alexander Lundqvist, vars lag ändå vann matchen med den första periodens siffror till slut.
– Jakob (målvakten Hellsten) stängde igen bra och gav oss möjligheten att vinna trots att inte spelet var på topp. Det blev tre sköna poäng till slut.

I söndagens match mot serieledande Frölunda gjorde gästerna ett mål i den första perioden och ett i tredje. Det räckte för att vinna matchen med 2-0.
– Det första målet gjorde de i powerplay och det andra i öppen kasse… Spelet fem mot fem tycker jag var jämnt och tight. Det som blev avgörande var väl att vi inte riktigt kom in på deras kasse så som vi ville. Vi kom inte till de där riktigt heta lägena, menar Alexander, som ändå tycker att söndagens match spelmässigt var ett fall framåt, jämfört med lördagens.
– Det var en match mellan två bra lag, och en rolig match att spela. Det var lite heta känslor där ett tag, precis som det ska vara, och bra och tight spel i tre perioder. Det är såna här matcher man vill spela.

Alexander lyfter fram målvakten Jakob Hellsten, som han tycker hade en riktigt bra helg, men vill även dela ut en hyllning till:
– Alla som kämpar och jobbar för laget även fast det kanske inte riktigt syns i målprotokollet. Ni vet vilka ni är!

Med två matcher kvar av topp 10-serien ligger Leksand nu på en fjärdeplats i tabellen.
Kommande helg väntar hemmamatcher mot Luleå och MODO.

Elin Broman