Caito glad målskytt
Publicerad: 2021-01-14
Backen Matt Caito fick äntligen göra sitt första mål i Leksandströjan. Och glädjen gick inte att ta fel på efter matchen. – Nu känns det mycket bättre!

Amerikanen Matt Caito har hunnit med 16 passningar i höst, men det har inte blivit något mål.
– Jo det är klart att det är roligt att hjälpa sina lagkompisar, men den där nollan i målkolumnen har känts tuff, säger Matt.
I matchen mot Linköping hände det äntligen. Backkollegan Calle Själin bryter ett Linköpingsanfall och passar till Patrik ”Zacke” Zackrisson.
– Jag fick pucken och gick mot mål. Och sen försökte jag överraska målvakten och det fungerade, säger Matt glatt.

Firade med lagkaptenen

Det var länge sen jag såg två så glada hockeyspelare som dig och din lagkapten idag.
– Med så många raka matcher utan mål så…Och killarna har peppat mig att ”snart händer det”. Det är klart att vi blev väldigt glada. Och det kändes extra kul att det var Zacke som passade, säger Matt.

Långa bussresor

Matchen i Saab Arena var den tredje bortamatchen på lagets roadtrip. Eftersom de två tidigare matcherna spelades i Skåne har det blivit många timmar i bussen för Matt och Leksand.
– Det har varit en ganska tuff resa. Så vi var nog lite trötta idag, säger tjugosjuåringen.
Han tycker att det kanske förklarade att matchkvalitén inte var lika bra som senast.
– Vi kämpade för segern idag. Kom ihop som grupp och vann, säger Matt om uddamålssegern.

Femte raka bortasegern

Vinsten mot Linköping blev den femte raka bortasegern för Leksand. Något som inte hänt sen slutet av 1970-talet.
– Ja, jag hörde det. Björn berättade det innan matchen för att motivera oss, säger Matt och avser huvudtränare Björn Hellkvist.
Matt tycker att laget behövde lite extra tändvätska efter alla busstimmar och urladdningen mot Rögle i förrgår.

Ingen nolla för Juvonen

Leksand ledde med 2–0 inför tredje perioden och målvakten Janne Juvonen såg länge ut att få hålla sin nolla intakt.
– Det kan inte alltid bli så. Nä, jag tror inte att han var så sur över det, säger Matt med ett skratt.
Han håller med om att det inte var den bästa perioden på bortatrippen.
– Janne var bra som vanligt och vi vann till slut. Det var det viktigaste.

Tryggt backpar

Matt och Calle Själin har bildat backpar under stora delar av hösten. Deras samarbete ser numera så självklart ut. Som ett gammalt gift par?
– Haha! Jo, vi är en bra kombination. Det är kul att se hur mycket Calle har utvecklats under säsongen. Han är stark och bra på att flytta pucken, säger Matt om tjugoettåringen.
Calle har tidigare berättat för leksandsif.se att han känner sig trygg med sin backkollega.
– Det är kul att höra. Men han hjälper mig och jag hjälper honom, säger Matt.
Han berättar att Calle och de andra försöker lära honom några svenska ord per dag.
– Calle försöker få mig att prata svenska på isen, men det fungerar inget vidare. Och jag måste erkänna att jag inte alltid kommer ihåg vad de lär mig.
Matt skrattar och håller med om att lagkompisarna inte alltid är så pålitliga.
– Nä, ibland luras de. Men det är inte rumsrent, så det kan jag inte avslöja här.

Och som ni ser…Han har fått pucken. - Den ska jag så klart spara!

Katharina Dalmalm