Norén efter segern över Oskarshamn
Publicerad: 2021-03-18
Backen Patrik Norén är nöjd med de tre poängen i mötet med Oskarshamn. Särskilt som det blev jämnare än Leksand önskat. – Det var en ganska svår match. De var luriga att möta, säger Patrik efteråt.

Leksand hade scoutat Oskarshamns kompakta spel och blev därför rätt överraskade i första perioden. Oskarshamn hade ändrat en del och kunde kontra på Patrik och hans lagkompisar.
– De var mer utdragna än de brukar vara. Vi hade en del problem med det, särskilt i första perioden. De får några frilägen och gör mål på sitt fjärde eller nåt, säger Patrik lite missnöjt.
Han är gladare över att laget rättade till spelet inför andra perioden.
– Jag tycker att vi vinner rättvist sett till 60 minuter.

Mer slutspelslikt tidigare

I februari och mars har Leksand spelat flera matcher av ren slutspelskaraktär. Den här kändes mer som serielunk?
– Jo, så var det nog. Det var inte riktigt samma känslor. När vi mött Frölunda och Skellefteå, som är lag som verkligen vill anfalla, blir det nog ett annat spel. Oskarshamn spelade mer chansspel.

Två mål i boxplay

För första gången på över tjugo år gjorde Leksand två mål i boxplay i samma match. (Tack till domarna.se för informationen.) Då var det nuvarande assisterande tränare Micke Karlberg som gjorde båda.
– Aha! Så han spelade boxplay då, frågar Patrik glatt. Han säger att det nog är slumpen som ger de två målen idag.
– Marek (Hrivík) tar pucken när det studsar fel för deras spelare. Ibland har man den där turen, säger Patrik som också fick se Matchens Krigare Otto Paajanen göra 2-1 i boxplay.
– Han var bra idag, tycker Patrik.

Vad säger du om din egen säsong?
– Den har överlag gått bra. Jag har fått ta ett ganska stort defensivt ansvar, säger den tjugoåttaårige Sätersonen.
Förra året blev det en del utvisningar för hakningar, men i år är det sällan Patrik besöker utvisningsbåset på grund av det.
– Jag har väl lärt mig att hålla klubban efter isen istället, säger Patrik med ett snett leende.
Han tycker att spelsystemet laget följer i år passar honom.
– Jag gillar att vi ska spela aggressivt i egen zon och att vi sätter press på motståndarna.

Mashatten håller på att nötas ut

På grund av corona har vi inte fått följa med in i omklädningsrummet för att fira segrarna i år. Men Patrik berättar att traditionen med Mashatten lever vidare.
– Idag fick Peter (Cehlárik) den av Axel Brage som tyckte att Peter gjort en bra comeback, säger Patrik om Cehlárik som gjorde ett mål och en assist i sin första match efter skadan i axeln.
Så då vet vi att Mashatten finns kvar. Men den borde vara ganska nött numera. En femteplats i tabellen med bara fyra matcher kvar betyder många segrar.
– Det är jättebra såklart! Det känns väldigt inspirerande att kunna sikta uppåt och inte behöva spela med kniven mot strupen, säger Patrik som varit med om både roliga och jobbiga säsonger efter sina totalt sju år i Herrlaget.
Visst är du och de andra som varit med länge lite extra värda det här?
– Ja, det är vi nog. Vi har i alla år jobbat hårt för att nå hit, säger Patrik som ser fram emot slutspelet.

Katharina Dalmalm