Alexanders första SHL-mål
Publicerad: 2021-01-23
Alexander Lundqvist gjorde sitt första SHL-mål i mötet med Färjestad. Målet innebar en kvittering, men det räckte inte till idag, – Det är svårt att vara glad över målet när vi förlorar, förklarar juniorbacken

I förra matchen, mot Frölunda borta, gjorde junioren Jesper Kandegård sitt första mål i högsta ligan. Under lördagseftermiddagen var det Alexanders tur. Han kämpade verkligen in sitt mål omgiven av många Färjestadsspelare.
– Jag följer med från egen blålinje. (Carter) Camper kommer i mitten mot målet. Jag fyller på och går också mot mål. Det är mycket folk och klubbor runt mig, men jag försökte bara leta efter pucken, säger Alexander lugnt.
Han tycker att det var kul att se pucken gå i mål eftersom det inte blir så många poäng.
– Sen blev glädjen kortvarig eftersom de gjorde 2–3 rätt tätt efteråt, säger Alexander besviket.
Lagkompisen Martin Karlsson hämtade pucken åt Alexander.
– Jo, man brukar ju spara den så det ska jag väl göra, säger Alexander, som sen erkänner att visst är det lite speciellt med första senior- och SHL-målet.

Vad säger du om dagens match?
– I första perioden spelar vi bra. I andra får de lite längre anfall på oss och vi blir mer tillbakatryckta i egen zon, säger Alexander.
Han tycker att Färjestad fortsätter pressen i tredje. Där tar Leksand ut målvakten Janne Juvonen med drygt tre minuter kvar, men lyckas inte få in någon kvittering. När Leksand jagade 3-3, tycktes domarnivån ha höjts rejält. Hemmalaget fick inte med sig någonting.
– Det är inget jag tänkte på. Jag fokuserar inte på det, säger den unge backen klokt.

Bra att få istid

Alexander är emellanåt utlånad för att få mer speltid. Så igår spelade han med Mora i Hockeyallsvenskan. Och även i morgon söndag är det match med Mora. Tufft schema?
– Nä, jag är van från J20. Där spelar vi ofta fredag, lördag och söndag. Men det är klart att man är piggare på fredagen, säger nittonåringen.
Han tycker att det är ganska stor skillnad mellan ligorna.
– I SHL har du mindre tid med pucken. Och du blir hårdare straffad för misstagen.
Det märks att Alexander är positiv till upplägget med utlån.
– Jag vill spela så mycket seniorhockey jag kan. Visst blir det mer istid i Hockeyallsvenskan än som sjundeback i SHL, men jag tar den istid jag får, säger Alexander bestämt.

Är du glad över målet, sur över förlusten eller fokuserad på matchen i morgon just nu?
– Det är svårt att vara glad över målet när vi förlorar. Annars får jag se vad jag kan ta med mig från den här matchen. Vad jag kan lära mig, säger Alexander och förklarar att de kommer ha videogenomgång av hans byten.
– Vi tittar på var jag kunde varit snabbare med pucken och släppt den vidare. Och vad jag gör bra, avslutar Alexander.

Katharina Dalmalm