Daniel om matchen mot Malmö
Publicerad: 2020-02-11
Daniel Olsson Trkulja gör 2-1 till Leksand i slutet av den andra perioden. Och där och då finns ett stort hopp om tre nya poäng mot Malmö. Men skåningarna vänder och vinner till slut med 3-2. – Spelet sitter inte till 100 %. Det är en del nytt vi inte hunnit nöta in, säger Daniel mycket besviket.

Med tränarbyte från Roger Melin till Uffe Samuelsson var det många som hoppades på en direkt effekt i poängskörden.
– Som personer är det väldigt stor skillnad mellan Rogge och Uffe, säger Daniel som, inte oväntat, berättar att Roger är lugnare.
Måste man som spelare skärpa sig vid ett tränarbyte?
– Jo, så är det absolut. Det kommer in en annan person som ska bilda sig en egen uppfattning. Ingen kan känna sig säker på sin plats, förklarar Daniel. Han tillägger att han tycker att de i laget jobbat och försökt även tidigare.
– Men vi har inte fått ihop allt. Ett lag som har det tungt har ofta motstuds också.

Såg ljust ut efter 2-1

I slutet av denandra perioden gör Daniel 2-1 direkt efter att Linus Persson vunnit tekningen i offensiv zon. Var det en inövad variant? – Nja, Linus ville att jag skulle stå där. Han är en smart tekare. Valkvae (Thomas Valkvae Olsen) gör ett fantastiskt jobb med att screena deras forward. Och Lucas (backen Nordsäter) går ner och får bort Malmös spelare på bortre, säger Daniel som sen tycker att det bara var att träffa mål.

Hårt arbete och några smällar

Daniel hör inte till Leksands mest flashiga spelare, men kämpar alltid stenhårt. Och det märktes att han gillade inställningen i laget när de gick ut för spel i första perioden.
– Vi visade bra arbetsmoral. Många tacklingar och blockade skott. Vi smällde på!
Tyvärr räcker det alltså inte ända fram. Daniel tycker att de blev rädda om sina poäng i sista perioden. Vilket inte är så konstigt när alla spelarna vet hur sanslöst viktiga vinsterna är just nu.
– Jag vet inte vad jag ska säga. Malmö gör det bra i sista och vi blir lite väl försiktiga.
Med ny tränare kommer nya direktiv och Daniel tycker att laget anammat mycket, men att de inte fått allt att sitta än. Han berättar vad som gäller nu.
– Vi måste se varje match som en slutspelsmatch. Och vi måste ta poäng.

Vad säger du om tabellen nu när Linköping vann sin match ikväll?
– Jag vet var vi ligger, men det gäller att försöka skita i tabelläget, säger David.
Han är medveten om att det är lätt att spänna sig för mycket om man koncentrerar på fel saker just nu.
– Det blir en av säsongens viktigaste matcher mot Linköping på torsdag. De har gått bra ett tag, men om vi vinner kan vi sabba deras självförtroende och stärka vårt eget, säger Daniel som inte tycks ha gett upp än.

Katharina Dalmalm