Klar seger mot IKO
Publicerad: 2018-03-07
Leksand avslutade den hockeyallsvenska grundserien 2017/2018 med att besegra Oskarshamn med 6-1 på bortais. Tabelltvåan Leksand landade därmed på 91 poäng efter 52 spelade matcher. På fredag börjar den hockeyallsvenska finalen!

Hemmalaget tog en tidig ledning efter ett skott från nära håll.
Spelet i övrigt bjöd på chanser åt båda håll, och för Leksands del var exempelvis Matt Carey nära ett kvitteringsmål.
Men 1-1-målskytt blev i stället juniorforwarden Wilde Bröms, som i och med detta noterades för sitt första A-lagsmål i Leksandströjan.

I mitten av den andra perioden åkte Emil Bemström sig fri mellan två hemmaspelare och gav Leksand ledningen för första gången i matchen.
Leksingarna hade ett spelmässigt övertag i denna period och vann också skotten med 12-8.

Emil Bemström fortsatte att hålla sig framme även efter paus. Då period 3 endast var drygt en minut gammal spelade han fri Martin Grönberg som satte Leksands tredje mål för kvällen.
Johan Porsberger utökade i powerplay och därefter spelade Tex Williamsson (!) fram Anton Öhman till kvällens femte blåvita mål.
När Alex Friesen sedan slagskottade in sitt femtonde mål för säsongen, blev han också matchens sista målskytt.
Seger med 6-1 i den sista grundspelsmatchen alltså!

På fredag börjar den HockeyAllsvenska Finalen, med bortamatch mot Timrå.
På söndag är det så dags för returmöte i Tegera arena!
Kom ihåg att boka dina biljetter i tid.

Vi ses i arenan!

HockeyAllsvenskan 2017/2018