Sommarsnack med Andrine Furulund
Publicerad: 2020-08-02
Damlaget
Den norska anfallaren Andrine Furulund har hängt hemma hos sina föräldrar efter att säsongen tog slut. Det blev en sommar som inte alls varit som vanligt. – Jag körde en del styrketräning i garaget med stenar och lecablock, berättar hon för hemsidan.

Man behöver inte prata länge med Andrine Furulund för att förstå att det här med att vara hockeyspelare i Norge under rådande coronapandemi inte har varit helt enkelt. Att ge sig ut och springa har gått bra, men att få igång styrketräningen har krävt en del fantasi.
– Det var inte alls länge sedan träningsställena öppnade här. Det var en intressant period före dess. Det var väldigt strängt och då körde jag hemma i föräldrarnas garage. Man fick lyfta de saker som fanns där helt enkelt.
Så har du kunnat följa den träningsplan du hade för sommaren?
– Till viss grad. Jag har inte fått den där tunga strykedelen med knäböj och bänkpress. Det har blivit mer att upprätthålla det man har. Det var lite svårt att bygga ett eget gym.

Fokus på explosivitet

Vad har du fokuserat på?
– Ju närmare säsongen vi kommer desto viktigare blir det att ha det där explosiva. Så det har varit bra att jag kunnat vara på is en gång i veckan nu på slutet, det är norska hockeyförbundet som fixat det.
Det är inte bara träningsmässigt det blivit en annorlunda norsk sommar för både hockeyspelare och alla andra. En vanlig sommar träffar Andrine Furlund gärna de kompisar som är utspridda under resten av året.
– Det här med att träffa vänner har varit svårare än vanligt. Men jag gillar också att vara i vår hytta och att gå på tur.
Vad får man inte missa när man åker till Oslo?
– Det finns mycket fint att se, något för varje smak tycker jag. Och även om jag inte är så intresserad av just kultur finns operan och många fina museum.

Vill ta större ansvar

Hon kom tillbaka till Leksand för några dagar sedan. Först var tanken att hon skulle få flytthjälp, men det blev så att hon körde själv så att familjen inte skulle behöva sitta i karantän när de åkte tillbaka. Precis som många andra ser hon nu fram emot det som komma skall och tror laget har en bra säsong framför sig.
– Vi kan bygga på det vi redan har och ta steg tillsammans. Förra säsongen kom jag som ny och det är lite speciellt, men jag kände mig mer och mer hemma. Den här säsongen vill jag ta en ännu större del i laget och bidra med det jag kan.
Hur skulle du beskriva dig själv som spelare?
– Jag tycker att jag har god fysik. Jag är ganska stor och kan använda till min fördel. Sedan gillar jag att försöka tänka lite smart när jag spelar och hitta bra lösningar.
Till sist, vad tycker du man ska göra i Leksand en sommardag?
– Jag bodde förut på Leksand strand, och det är väldigt fint ta en tur längs stranden där. Eller så kan man gå till någon av parkerna inne i Leksand och ta en kaffe.

Elisabet Wahl