Berg inför AIK borta
Publicerad: 2019-02-14
Efter onsdagens 5-2-seger i Karlskrona ska leksingarna nu bussa vidare mot fredagens bortamatch mot serieledande AIK. Juniorbacken August Berg tror att vi kan förvänta oss följande matchbild: – Mycket mål för oss. Lite mål för AIK.

19-årigen har gjort 17 hockeyallsvenska matcher i Leksandströjan, och skrev precis på ett 2-årskontrakt med klubben.
– Det känns riktigt roligt så klart. Jag trivs verkligen hur bra som helst i Leksand, och att få chansen att spela i A-laget är så klart hur kul som helst, menar August, som kom till Leksands J20-lag inför den här säsongen.
Han tycker själv att han har utvecklats mycket sedan första matchen i klubben.
– Verkligen, det känns som att jag tar steg framåt hela tiden. Jag har fått mycket förtroende och ju mer man får spela desto större är chansen att man blir bättre.

Hur har omställningen från J20 till A-lag varit?

– Självklart är det en omställning, men det har ändå gått bra tycker jag. I början var man lite nervös, men jag tycker att jag har vuxit in i det, säger August, som verkligen tar för sig på den hockeyallsvenska isen.

Du verkar inte vara rädd för att ta skott direkt?

– Nej, man måste skjuta för att göra mål.

August kommer från Vallentuna och tillbringade den gångna säsongen i AIK:s juniorlag.

Men du är inte AIK:are va?

– Haha, nejdå, faktiskt inte, men jag ser fram emot att åka dit och spela. Att få komma ut på ett fullsatt Hovet blir riktigt kul.

Inför matchen toppar AIK tabellen på 91 poäng. Leksand är trea på 77.
– AIK är ett bra lag, men tabelläget är absolut inget jag tänker på. Det kommer att bli en rolig match med bra tryck på läktaren och vi åker självklart dit för att vinna.
Medan AIK närmast kommer från en uddamålsförlust borta mot Tingsryd, kommer Leksand alltså från en 5-2-seger i Karlskrona.
Åttonde raka segern!

Går det verkligen att vinna 9 matcher i rad?

– Självklart! Kämpar vi på så som vi har gjort nu på slutet, så har vi det här. Vem som avgör? Martin Karlsson, han är alltid i hetrummet framför mål, så han sätter säkert dit den.

Elin Broman