Kvartsfinalveckan är här!
Publicerad: 2019-02-11
Damlaget
Denna vecka drar äntligen damernas slutspel igång. För Leksands del väntar minst tre, och max fem, kvartsfinalmatcher mot HV71, med start hemma i Leksand nu på onsdag. – Visst börjar man bli lite pirrig. Det är ju precis det här man har väntat på ända sedan säsongens första träning, säger Hanna Lindqvist inför onsdagens drabbning.

Hanna, som bortsett från några matcher i Brynäs, har spelat i Leksands IF sedan säsongen 2008/2009 tycker att det här är den bästa upplaga av Leksands IF som hon har spelat i.
– Inför den här säsongen har det ju satsats på ett sätt som inte riktigt har gjorts förut, och alla nya spelare som har kommit in är riktiga toppspelare. Vi har ett väldigt bra lag, så om vi bara får allt att stämma har vi absolut chansen att gå riktigt långt, säger den spelskickliga forwarden, som efter grundserien placerade sig som trea i den interna poängligan.
Detta efter 24 poäng (6+18) på 36 matcher.
– Det har varit en bra säsong, absolut, lite av en nytändning…Men framförallt har det varit en väldigt rolig säsong, för hela lagets del. Vi har haft väldigt roligt tillsammans, och större delen av säsongen tycker jag att vi har spelat riktigt bra. Vi jobbar hårt för varandra och vet att vi kan ta oss långt.

Än så länge har det räckt till en fjärdeplats i tabellen, vilket alltså innebär att laget nu ställs mot femman HV71 i en kvartsfinalserie i bäst av fem matcher.
En enda poäng skiljde lagen åt i serien, och det har som bekant varit jämt lagen emallan hela säsongen.
Det började redan i försäsongsturneringen Trollhättan Hockey Trophy, där lagen möttes i två matcher (varav en var finalen) och HV71 vann båda med uddamålet (1-0, 1-0).
I serien har sedan tre av fyra matcher slutat med uddamålsseger:
HV71 - Leksand 2-1
Leksand - HV71 3-2
HV71 - Leksand 1-2
Och så senaste mötet i Tegera Arena, då gästerna vann med 3-0.
– Det har varit jämnt som sagt, och bortsett från den där sista matchen tycker jag att vi har gjort bra matcher mot HV. Vi har spelat bra på deras hemmaplan också, vilket så klart är en styrka som vi kan ta med oss inför matcherna i helgen.

Till helgen väntar nämligen två matcher i Jönköping, men först av allt ligger fokus på onsdagens hemmamatch.
En match som på grund av Melodifestivalens intåg i Leksand kommer att spelas i Weda Skog Arena.
– Att vi spelar i Weda gör mig personligen ingenting. Tvärtom tycker jag att det på ett sätt kan bli bättre stämning där. Förhoppningsvis kan det bli fullt och då blir det nog ett bra tryck, menar Hanna.

Några kvartsfinalnerver än?

– Alltså, visst känner man att man börjar bli lite pirrig, men det är mer att man är förväntansfull och vill att det ska dra igång, det här ju ändå det roligaste man vet. Slutspelsmatcher är alltid lite speciella. Det gäller att inte vara rädd för att göra misstag, samtidigt som man vet att ett misstag kan straffa sig direkt. Man får försöka att inte tänka så mycket utan mer kliva ut och njuta.

Hanna lyfter fram lagets jämnhet som den främsta styrkan. Att det finns fyra producerande femmor och att alla i laget kan kliva fram och avgöra en match.
Hon tycker att många spelare har överraskat positivt denna säsong, men vill särskilt lyfta fram målvakten Julia Åberg.
– Hon har haft en riktigt bra säsong och betyder väldigt mycket för oss. Hon kommer självklart att ha en jätteviktig roll även i slutspelet.

Vilken matchbild förväntar du dig på onsdag?

– En jämn och tuff match, med mycket fart. Självklart hoppas jag att vi tar tag i matchen direkt från start och sedan skaffar oss bästa möjliga start på kvartsfinalserien.

Vem avgör?

– Hanna Sköld!

*Kom och se slutspelshockey på plats i Weda Skog Arena!
Pucken släpps alltså nu på onsdag klockan 19.00. Kiosk finns på plats.
Frivillig entré, så lägg gärna damorganisationens swish-nummer på minnet: 123 452 04 90.

Vi ses i Weda!*

Se hela kvartsfinalspelschemat här