Knuts efter Södertäljematchen
Publicerad: 2017-11-01
Inramningen på matchen Södertälje-Leksand var precis som det ska vara. Fullsatt, många målchanser och två stora klackar som hejar på sitt lag. Men tyvärr innebar det också dålig is. – Vi märkte redan på uppvärmningen att det skulle blir besvärligt, säger Jon Knuts efter matchen.

Leksand tog ledningen efter halva matchen. Backen Olle Alsing gjorde en fantastisk dragning på blå och sköt mot mål. Isac Skedung styrde in 1-0. Jon är riktigt imponerade av Alsings manöver.
– Skitsnyggt! Det var matchens behållning, säger Jon och suckar lite sen när han erkänner att det nog var det mest kreativa som hände i matchen.
Han tycker att det blev mer slit och släng-hockey än utrymme för fina passningar och dragningar. Dels berodde det på iskvalitén och dels på Södertäljes spelstil.
– SSK är ett helt nytt lag jämfört med när vi mötte dem i premiären. De är duktiga så det blev en tuff match, säger Jon.

Mycket utvisningar

Jon bildar kedja med Martin Karlsson och Tobbe Forsberg och de har varit framgångsrika de senaste matcherna.
– Vi ska vara jobbiga att möta. Vi arbetar hårt och är lång tid i anfallszon och när motståndarna blir trötta producerar vi, förklarar Jon.
Han tycker att de inte fick samma möjligheter i onsdagkvällens match.
– Idag hade vi inte många byten i spel fem mot fem, menar Jon.
Det var många utvisningar i matchen och Leksandspelarna var inte helt nöjda med domarnivån.
– I början tog han ingenting och sen…ja vad säger man, suckar Jon.
I den tredje perioden fick SSK flera powerplay och hade chans att göra 2-1.
–Nä, det var rätt lugnt. Jag tycker att vi höll dem på utsidan och att de inte fick så många tillfällen, säger Jon.
Han gillar att spela mycket och fick verkligen möjlighet till det i boxplay. Och så täckte han skott. Gör det inte ont?
– Det är mer bara skönt! Man ställer sig ju där av en anledning. Man vill ha pucken på sig, säger Jon med ett stort leende.

Tuff sista period

SSK kvitterar i numerärt överläge efter drygt halva tredje perioden. Resultatet 1-1 står sig och på övertid har båda lagen flera chanser. Det blir tillslut straffläggning där Alex Friesen ger Leksand extrapoängen.
– Alex var jättebra idag. Han gör ett stort jobb i defensiven och det är kul att han får avgöra, säger Jon. Han tycker att det var en lagseger, att ingen riktigt stack ut. Målvakten Tex Williamsson får en extra stjärna för sitt stabila spel.
– Det är kul att ha två så bra målvakter som tävlar om speltiden, tycker Jon.

Storpublik igen

Leksand lockar ofta storpublik även på bortaplan och det var nog mer än 1500 leksingar på plats i Södertälje. Och en hög ljudnivå. Pratar laget om sånt innan matchen?
– Ja, litegrann. Vi vet ju att det brukar bli så här. Och jag tror att vi har nytta av såna här matcher längre fram, menar Jon.

Hemmamatch på lördag

Nästa match för herrarna är hemma i Tegera mot Björklöven på lördag. Då ska den nya jumbotronen invigas.
– Kommer publiken för vår skull eller för jumbotronen, undrar Jon med ett skratt.
Han tycker att det ska bli bra och han hoppas att den kommer bidra till en ännu bättre upplevelse i arenan.
Så köp biljett till lördagens match, kolla in den nya jumbotronen och se laget jaga sjätte raka vinsten.

Katharina Dalmalm