Lucas Nordsäter efter premiärpasset
Publicerad: 2018-04-25
Under onsdagen startade herrlaget upp den gemensamma träningen igen, och ett av nyförvärven som fanns på plats är den 19-årige backen Lucas Nordsäter. – Det känns skitkul att vara här och att allt har dragit igång. Jag känner mig redan hemma här, säger Lucas mellan dagens två träningspass.

Lucas hann med 32 SHL-matcher i Färjestad förra säsongen, och även några matcher med föreningens J20-lag. Han var också utlånad till hockeyallsvenska Pantern under en del av säsongen och fick då prova på hur det känns att spela i Tegera arena.
– Jag tänkte redan då att Leksands klack är sjukt mäktig. Det var en så härlig inramning i arenan, och det ska verkligen bli kul att nu få ha klacken i mitt lag, menar Lucas, som beskriver sin fjolårssäsong som ganska turbulent.
– Det blev ju en del flyttande mellan lag, men jag tycker ändå att det var en väldigt bra säsong. Att jag skulle få spela så pass mycket i Färjestads A-lag som jag faktiskt fick, det hade jag nog aldrig kunnat tro inför säsongen, men det funkade bra för mig tycker jag. När backarna började komma tillbaka från skadorna blev det dock lite mindre speltid för mig, och därför passade det perfekt med utlåningen till Pantern. Där fick jag verkligen spela mycket och det stärkte mig som både spelare och person. Man behöver ju istid för att kunna utvecklas.

Och nu väntar två säsonger, minst, i Leksands IF?
– Precis, och det känns verkligen hur bra som helst. Jag har faktiskt varit här och provtränat en gång tidigare i karriären, för J20-laget, men det blev ingenting den gången. Jag är jätteglad över att få komma hit nu, och ser verkligen fram emot det som väntar.

Hur beskriver du första träningsdagen med ditt nya lag?
– Skitkul! I morse hade vi en liten smygstart och nu på eftermiddagen blir det lite cykel och sånt. Jag älskar att träna, så det är roligt att få dra igång med både träningen och att träffa alla i laget. Alla killar som jag har träffat är verkligen jättetrevliga och jag känner mig som hemma här redan nu.

Dina första intryck av Leksand som ort?
– Litet och mysigt. Och sen måste jag säga att alla här är så trevliga. Alla man möter hejar och ler, det känns som att alla i Dalarna är så snälla mot varandra, haha.

När Lucas inte spelar hockey ägnar han mycket tid åt andra sporter.
– Jag gillar det mesta i sportväg faktiskt. Fotboll, tennis, basket, bandy… ja, det mesta egentligen. Att bara dra iväg och spela lite med polarna är ju hur kul som helst. Mycket sport blir det, helt klart, men annars gillar jag att spela tevespel också.

På isen ser sig Lucas som en skridskostark tvåvägsback. Det personliga målet med säsongen är att ta en bra plats i laget och att utvecklas så mycket som möjligt.
– Jag känner att jag har stora chanser att utvecklas här. Vi har ett jättebra lag och ska absolut vara med i toppen av tabellen. Jag hoppas att jag kommer att kunna bidra med så mycket som möjligt för att vi ska nå dit.

Säsongens första målskytt?
– Oj… jag säger väl Linus Persson då. Jag spelade med honom i Färjestad, och det är verkligen en jättetrevlig kille. En bra hockeyspelare är han också, så jag skulle inte bli förvånad om det är han som inleder målskyttet, avslutar Lucas.

LIF-TV
I dagens Halv Ett med Leksands IF gästade huvudtränare Leif Carlsson, och berättade bland annat om onsdagens återsamling:

Elin Broman