Filip - En glad vinnare
Publicerad: 2019-01-26
Juniorbacken Filip Johansson är lika glad som resten av laget över tre viktiga poäng mot Södertälje. – Det var säkert underhållande för publiken, men ingen tränarmatch, säger artonåringen och ler brett.

Centern Linus Persson inledde målskyttet för Leksand efter bara 95 sekunder. Sen tog Södertälje över och gjorde två mål innan backen Mattias Nilsson gjorde säsongens första kasse till 2-2.
– Han är bäst idag. Inte bara för målet. Överlag jobbar han hårt och mycket i det tysta. Det behövs såna som han i laget, säger Filip om backkollegan.

Misstagen kostar

I den andra perioden spelat Leksand bättre, men Södertälje gör målet.
– Vi spelar ändå helt OK men blir hårt straffade på våra misstag , tycker Filip.
Precis som mot Pantern får Leksand gå ut i underläge i tredje perioden.
– Det är starkt av oss att vända, att vi inte ger oss, säger Filip som berättar att tränarna i pausen tryckte på att laget skulle gå ut och våga. Att de skulle tro på en seger.
Jesper Ollas kämpar in kvitteringen efter drygt sex minuter av sista perioden. Och sen tar Leksand ledningen vid en dråplig situation. Backen Daniel Gunnarsson lägger bara ner en puck från halva plan. Och den går in till 4-3.
– Det är inte kul för deras målvakt, men väldigt bra för oss. Och skönt att få en studs med oss. Vi får tacka för den. Det kanske var vår tur, säger Filip.
Gunnarsson skulle bli matchvinnare eftersom SSK inte fick in någon kvitteringspuck.
– Det var kul att SSK hade med en sån stor klack. Även om de inte hejar på oss, gör de vår klack ännu mer högljudda, säger Filip som är glad och tacksam över det fina stödet från Norra stå och resten av Leksandsfansen.
– Det bästa med den här matchen är publiken.

Bytt backkollega

Filip inledde säsongen med att bilda backpar med Mattias Kolan Karlsson. Han har de senaste matcherna spelat ihop med den jämngamle Calle Själin.
– Jag spelade inte bra i höst. Jag har fortfarande en hel del att jobba på men det har blivit mycket bättre. Och Calle och jag har ganska lika spelsätt…lika barn leka bäst, säger Filip som tycker att bytet varit bra.

Glad typ

Filip ser oftast mycket glad ut när han spelat match (och särskilt efter vinster).
– Utanför isen är jag nog alltid glad men på isen blir jag en riktig tjurgubbe. Jag har höga krav på mig själv och ibland kan det brinna till, säger Filip med ett skratt.

Stannar du för att se damernas match?
– Ja, det gör jag. Min farfar är här så jag hoppas få säga hej till honom, men jag borde hinna se nån period, säger Filip.
Han tycker att det är viktigt att klubben gör en sån här satsning för att locka mer publik till damhockeyn.
– Sånt här behövs för att väcka intresse och för att få folk att ta sig hit. Luleå har också gjort liknande satsningar och det är jättebra, avslutar Filip.

Katharina Dalmalm