"Bra krigande från alla i dag"
Publicerad: 2019-09-21
En poäng är så klart bättre än noll, men André Hult hade gärna sett att även bonuspoängen fick följa med hem till Dalarna efter dagens match mot HV71. – Det var tungt att förlora i dag, vi pressade på så i slutet. Men det är så det är i hockey och i dag fick vi nöja oss med en poäng, säger han till hemsidan.

När André Hult ska sammanfatta dagens match lyfter han fram laginsatsen och det fina jobb han tycker lagkamraterna utför.
– Det var riktigt bra krigande från alla i dag. Vi försöker hela tiden att ligga på dem och ha tuff press, så kanske gjorde det att vi släppte till någon puck för mycket, men total sett gör vi ändå en bra match.

Sen kvittering

Det blev en tillställning där de blåvita fick jaga mycket. HV71 tog ledningen sex minuter in i första perioden och behöll det övertaget länge länge. Till slut tog Leksand timeout.
– Vad vi sa då? Bra fråga. Vi sa nog att vi skulle ta ut målvakten direkt vi fick ett läge och att vi skulle vara aggressiva framför deras kasse.
Draget att plocka ut Axel Brage visade sig vara lyckat och med bara 31 sekunder kvar av matchen kvitterade Jonas Ahnelöv. Det var dags för säsongens första spel i tre mot tre. En spelform Andre Hult gillar.
– Det är väldigt kul! Det blir många chanser eftersom det är så öppet spel. Men det gäller att inte gå på för tufft eftersom det blir tomt bakåt om någon ramlar eller så. Man måste vara försiktig.
Leksand hade flera fina chanser i förlängningsspelet, men i straffläggningen var det HV71 som gjorde det enda målet och därmed plockade hem bonuspoängen.
– Det var två riktigt bra målvakter i den här matchen, men så tråkigt att det var de som gjorde mål.

Sju av 12 poäng

Kvällens enpoängare innebär att Leksand plockat sju av 12 möjliga poäng under den första veckan tillbaka i SHL. Inte alls illa för en nykomling och André Hult säger att det märks att de andra lagen insett att de inte bara kan ställa in skridskorna och enkelt besegra Leksand.
– Nej, den känslan får man inte alls när man se hur hårt alla andra lag jobbar mot oss. Hade de gått på halvfart och slagit flippmackor hade det varit en sak, men så är det inte.
Vad tycker du funkar bäst i ert spel så här långt?
– Vår intensitet. Och att vi orkar jobba i 60 minuter – eller som i dag, 65 minuter. Vi krigar över hela planen hela matchen och det känns riktigt bra.
Nästa utmaning för André Hult och de andra är Brynäs nu på tisdag. Det verkar bli mycket folk i Tegera arena och det märks att det här är en match han ser fram emot.
– Det ska bli häftigt! Vi mötte dem två gånger på försäsongen så vi har rätt bra koll på hur de spelar.

Elisabet Wahl