"Så otroligt glad för Brages skull"
Publicerad: 2019-04-06
Jonas Arntzen har svårt att beskriva känslorna dagen efter att hans lag har blivit klart för SHL, men en sak vet han: – Det här är det största jag har varit med om. Det är nästan som en dröm, säger den 21-årige målvakten.

– När jag kom till Leksand för fyra år sedan hade jag inte alls nån stor koll på Leksands IF. Men under mina år nu, i både junior- och A-lag, har jag verkligen förstått att Leksands IF är någonting alldeles unikt, och jag är otroligt stolt över att ha fått vara en del av föreningen. De fans vi har, det kan inte finnas någon motsvarighet. Var vi än i landet spelar, har vi alltid ett stort stöd från publiken, till och med om vi spelar i … Björklöven (Umeå), som ju ligger jättelångt bort. Det är helt otroligt, och det kan inte gå att hitta mer passionerade fans nånstans. Jag är så glad över att vi har fått ge detta tillbaka till fansen.

Vad ser du framför dig när du tänker på gårdagen?

– Bara en massa glädje och glada människor! Jag var bara i ett segerrus… Och när vi sjöng för Tobbe Forsberg… det var riktigt känslosamt, på så många sätt. En helt fantastisk kväll helt enkelt, jag har aldrig varit med om nåt liknande.

Hur nervös var du under matchen?

– Väldigt. Det är alltid nervöst när man står på sidan och tittar på. Fy, det är riktigt jobbigt, haha. Men det gick ju bra till slut, och jag är så stolt över grabbarna.

Vad säger du om din målvaktskollega Axel Brages insats under kvalspelet?

– Ja, vad ska man säga? Han har gjort det helt otroligt bra, och jag är så otroligt glad för hans skull. Han har gjort en jättebra säsong, och att sedan se honom steppa upp som han gjorde nu på slutet… Han har kämpat och krigat varje dag och är så jäkla värd det här.

Elin Broman