Fransson efter Röglematchen
Publicerad: 2019-09-28
För backen Johan Fransson och de andra i herrlaget väntar en lång bussresa hem från Ängelholm. Det blev förlust mot serieledande Rögle med 3-5. – Det hade varit lättare att åka hem med tre pinnar, säger Johan besviket.

Det var en spännande match i Skåne och båda lagen inledde bra. Men för Leksand blev en sämre tiominutare i andra perioden avgörande.
– Det är svårt att analysera det så här tätt inpå matchen, säger Johan om varför det blev sämre spel där.
Han tror att det kan ha lite att göra med att laget har längre till avbytarbåset. Bytena stämmer inte lika fint som i första perioden.
– Och de snurrar bra i vår zon och vi får inte stopp på dem, menar Johan.

Kvittering i tredje räckte inte

I tredje perioden lyckas Leksand höja spelet och kvitterar i powerplay genom matchens tvåmålsskytt Sebastian Wännström. Johan slår den geniala passningen till målet.
– Äh, det är Sebbe som gör jobbet. Han kliver in jäkligt bra och det är bara för mig att leverera pucken, säger backen ödmjukt.
Tyvärr ska målet inte räcka till poäng eftersom Rögle gör 4-3 med knappt fyra minuter kvar av tredje perioden.
– Det är ett skithockeymål! Det kändes onödigt när vi jobbat oss tillbaka in i matchen.

Ni spelar rätt lika både borta och hemma. Varför blir det då bara poäng hemma?
– Det stämmer. Svårt att sätta fingret på när det gäller spelet. Men publiken hemma är som en extraspelare. Det är lättare att prestera i tryggheten i sin egen hall och med den fantastiska inramningen, säger Johan som är imponerad av hur det även på bortaplan är många Leksingar i publiken.

Ljumskskada

Johan har varit bra på försäsongen, så det var ett klart tapp för laget att han fick utgå under premiärmatchen mot Malmö. Han kom tillbaka i spel i förra matchen mot Brynäs och spelade, för honom, modesta 17 minuter. I kväll var han uppe i drygt 23 minuter. En mer vanlig Franssonsiffra.
– Jag känner mig helt okej, men det var bra coachat förra matchen. Att jag inte fick för mycket tid, tycker Johan som verkligen utstrålar hur roligt det är att lira igen.
Och det går inte att ta miste på att han trivs i Leksand.
– Vilken jävla karaktär det finns i det här laget. Det är en fantastisk grupp med människor. Både i laget och runt om i föreningen.

Vad säger du om säsongsinledningen?
– Den har varit rätt bra. Vi har tagit för oss och haft chans att vinna varje match. Alla jobbar hårt, tycker Johan.

Fem år sen sist

Johan är tillbaka i svensk hockey efter fem år i Schweiz. Han tycker att det hänt en hel del spelmässigt och erkänner att det tar lite tid att anpassa sig.
– Jag försöker ligga på rätt sida och inte ha klubban på onödiga ställen, säger trettiofyraåringen glatt.
Johan tycker inte att det är något större bekymmer med årets nya regler (tex att backarna inte får boxa ut med klubban).
–Ibland är regeltolkningarna lite olika från match till match. Men domarna gör sitt bästa så det är bara att vi känner av det.

Sin andra familj

I Schweiz hade Johan inte så långa bussresor, men han är positiv även om det trots att han tycker att det är svårt att sova ordentligt på bussen.
– Jag sitter med guldkillar, så det är lugnt. Det blir mer tid att umgås med min andra familj, säger Johan med ett skratt.

Katharina Dalmalm