Nära igen - men inga poäng
Publicerad: 2019-09-29
Damlaget
Linköpings segersiffror drog visserligen iväg till 4-1 till slut, men sett till stora delar av matchen var det spelmässigt betydligt jämnare än så. – Vi kämpade verkligen och gav oss själva chansen att vinna, men vi hade behövt ett lite starkare tryck mot kassen för att ta poäng i dag, säger damlagets tränare Lars Stenmark efter söndagsmatchen i Linköping.

Leksingarna fick en fin start och gjorde matchens första mål efter drygt åtta minuters spel.
Hemmalaget kunde dock kvittera i powerplay några minuter senare, och ställningen 1-1 stod sig perioden ut.
– Vi fick som sagt en riktigt bra start på matchen, vilket var otroligt skönt. Sen att det blev en kvittering är väl inte mycket att säga om, menar Stenmark, vars lag förlorade skotten med 5-15 i den perioden.
– Jag vet inte om skottstatistiken är helt relevant i det här fallet, men visst, Lingköping hade ett bra tryck under delar av den perioden. De gjorde det bra.

Halvvägs in i den andra perioden tog så hemmalaget ledningen för första gången i matchen. Ledningen utökades i början av period 3 och i slutet av samma period skickades 4-1-pucken in i en tom Leksandskasse.
– Vi hade absolut chanser till att komma igen, i både andra och tredje. Vi fick en del speltid i powerplay till exempel, och hade mycket puck i deras anfallszon, men vi hade behövt få in fler skott på mål och ett bättre tryck framför deras kasse. Det märks att vi har flera spelare som får spela väldigt mycket, både i går mot Djurgården och idag, så det är klart att det blir svårt att hålla i det där riktiga trycket hela vägen, analyserar Stenmark, vars lag i tabellen fortsatt står på 0 inspelade poäng.
Viktigt att poängtera är dock att laget spelmässigt redan har tagit stora kliv jämfört med seriepremiären.
– Absolut, vi har gjort jätteframsteg! Det är en otrolig skilland bara om man jämför match 1 med match 5. Jag skulle så gärna vilja att tjejerna får ta poäng snart, och få den belöning de förtjänar.

Stenmark lyfter fram den kollektiva kämpainsatsen mot Linköping, men hyllar även målvakten Jule Flötgen, som återigen stod för en vass insats mellan stolparna.
– Det är jättekul att se hur hon kliver fram i såna här matcher, hon gav oss verkligen chansen att vinna.

Ny chans till säsongens första seger blir det i helgen då Luleå (fredag) och MODO (lördag) väntar hemma i Tegera Arena.
Lördagsmatchen spelas för övrigt direkt efter herrarnas match mot Växjö. Välkomna!

Elin Broman