Hugos första mål
Publicerad: 2019-03-20
Vinst och säsongen fortsätter. Hugo Enock och resten av laget är riktigt glada efter storsegern över Modo. – Det är helt underbart att vinna den här matchen, säger den unge backen.

Leksand ledde slutspelstabellen med ett poäng mot Västerås inför onsdagskvällens match. Så seger på övertid skulle räcka för vinst. Men att möta ett avslappnat Modo utan något att spela för mer än hämnd för 2016… Fler än ett Leksandsfans bet nog på naglarna innan matchen. Samma fans hade säkert svårt att hitta ord i första paus. Ledning med 5-0!
– Vi hade en skön känsla inför matchen. Lagom anspänning, säger Hugo om första perioden. Han säger att de såg drabbningen mellan AIK och Oskarshamn kvällen innan och att det inte skrämde någon.
– Om man tar pucken till mål händer det saker. De kändes inte som omänskliga i AIK så vi har stora chanser att slå dem.

Vad sa ni i första paus, med så stor ledning?
– Att vi skulle försöka hålla fokus och inte göra något annat än det vi kommit överens om. Och att hålla tätt bakåt, förklarar Hugo.
Laget skulle inte jaga framåt, men inte heller släppa på disciplinen.
– Vi hade ett gött snack i laget och det var ingen som hetsade upp sig. Vi ville spela bra, bjuda publiken på en fin match och låta Brage hålla nollan, säger Hugo.
Och målvakten Axel Brage skulle inte släppa in några puckar den här kvällen.

Mycket powerplay

Leksand fick ett antal möjligheter att spela i numerärt överläge i första perioden. Modospelarna tappade humöret och drog på sig många minuter i utvisningsbåset. Resultatet blev tre powerplaymål.
– Det var självklart lite svårt för oss som inte spelade pp att hålla uppe tempot, men det löste sig, säger Hugo.
Oskar Lang gjorde 3-0 på en pass från Marcus Karlberg. Och när killarna firade målet blev det för mycket för några av motståndarna. Daniel Sylwander fick fem plus tjugo för en spearing i det efterföljande bråket.
– Det blev en del övertramp där. Men vi hade huvudena på rätt plats och gav inte igen, säger Hugo om att lagkompisarna höll sig lugna.
Lagkapten Martin Karlsson var snabbt framme och hämtade in sina spelare. Hugo tycker att alla hanterade situationen föredömligt och att man fick sin hämnd på annat sätt.
– Och vi gav dem rejält på käften ändå, om man tittar på tavlan, säger han glatt.

Äntligen mål

I slutet av första perioden fick Hugo mer speltid och då kom det första målet i Leksandströjan.
– Det var skönt att äntligen få utdelning!
Hugo tar ner pucken i offensiv zon. Han funderar på att byta när han får se backkollegan Mattias Nilsson få pucken bakom mål.
– Det var bara att hänga kvar. Jag får pucken och har helt fritt läge. Det är skönt att se den gå in. Det var inte bara att lägga pucken på mål. Det var nära att deras målvakt var på den.
Marcus Karlberg hämtade upp pucken åt Hugo och tog med den till båset. Och det märks att Hugo är jätteglad över souveniren.
– Det är ett minne för livet! Det är inte alla som får göra mål i Leksandströjan, säger Hugo stolt.

Playoff mot AIK väntar

Nu väntar alltså bäst av tre mot AIK. Med första matchen redan på fredag på Hovet.
– Vi har en bra stämning i laget som vi tar med oss mot AIK, säger Hugo segervisst.

Katharina Dalmalm