Borgqvist ansluter och Lundberg förlänger
Publicerad: 2018-05-02
Dam
Idag står det klart att OS-forwarden Anna Borgqvist ansluter till Leksands IF från Brynäs IF, samt att OS-backen Elin Lundberg stannar i Leksands IF.

Forwarden Anna Borgqvist (-92) spelade tre säsonger i Leksands IF 2008-2011 och har därefter tillhört Brynäs IF. Borgqvist har spelat två J18-VM, fem A-VM och två OS-turneringar för Sverige och alltid bidragit med en stabil poängproduktion både i SDHL och på internationell nivå. Kontraktet gäller över den kommande säsongen.

Anna Borgqvist:
– Jag är verkligen jättetaggad inför den kommande säsongen. Jag har fått ett bra bemötande av Ulf Hedberg, och det ska bli kul att komma tillbaka till Leksands IF igen där jag ju spelat tre säsonger tidigare. Självklart vill jag hjälpa laget genom att producera poäng, men känner även att jag kan bidra med min erfarenhet från såväl många säsonger i SDHL som på internationell nivå.

Uffe Hedberg:
– Det känns lite som att Anna är en drömspelare att få hit till oss och att cirkeln sluts på något sätt. Anna är en av de bästa centrarna i Sverige och hon kommer betyda enormt mycket för laget men även för våra yngre tjejer med all sin rutin och sin erfarenhet.

Backen Elin Lundberg (-93) har gjort över 300 matcher i Leksands IF och under en stor del av tiden i föreningen fått förtroende som lagkapten eller assisterande lagkapten.
Elin debuterade i landslaget säsongen 2014/2015 och var under den gångna säsongerna en av målskyttarna i OS i Sydkorea. Det nya kontraktet sträcker sig över de två kommande säsongerna.

Elin Lundberg:
– Det är jättekul att det är klart med en fortsättning, och det känns helt rätt för mig. Det är egentligen inget konstigt alls för mig att skriva på ett nytt kontrakt då jag trivs bra i laget och har en bra känsla inför vintern. Det blir en spännande säsong.

Uffe Hedberg:
– Att Elin, som varit vår kapten de senaste säsongerna, väljer att stanna hos oss de kommande två säsongerna känns enromt bra. Även fast Elin har varit med väldigt länge känner jag att det fortfarande finns en utvecklingspotential att ta av.

Se onsdagens Halv Ett med Leksands IF här

Hammarsten-Tirus/Brasar/Broman