Utspelade mot Luleå
Publicerad: 2021-01-28
Damlaget
Leksand var inte nära att kunna hota Luleå hemma i Tegera Arena under torsdagskvällen. Serieledarna från Norrbotten kunde ta en komfortabel bortaseger med 0-8, och Leksand får istället ladda om till helgens matcher mot Göteborg och HV71.

Förhoppningen från Leksands sida inför torsdagen var givetvis att ta revansch på Luleå, som segrade när lagen möttes bara fyra dagar tidigare. Förhoppningarna sjönk dock för hemmalaget då Luleå kunde ta ledningen genom den finska landslagsstjärnan Petra Nieminen efter dryga fem minuter spelat av den första perioden. Gästerna skulle göra ytterligare tre mål innan 20 minuter var spelat efter att Josefine Persson, återigen Petra Nieminen, samt Linn Peterson nätat.

De som hoppats att Leksand utnyttjat periodpausen till att sträcka upp sig för att kunna ta sig tillbaka in i matchen skulle komma att bli missnödja med inledningen av period 2. Redan 22 sekunder in i mittakten utökade Jenni Hiirikoski gästernas ledning till 0-5, och Luleå behöll alltjämt matchen i ett järngrepp. Det kom dock inte att bli någon kanonad mot Leksand under matchen när det kom till skott på mål, men spelmässigt var Luleå flera nivåer bättre och var även effektiva i målfabrikationen. Innan period 2 var över skulle det komma ytterligare två mål från luleåklubbor signerade Ebba Berglund samt Jenni Hiirikoski på nytt.

I den tredje perioden lyckades Leksand stoppa blödningen när det gällde resultatutvecklingen något, även om Luleå stod för periodens enda mål fram till 0-8 genom Petra Nieminen som fastställde slutresultatet. Skottstatistiken i matchen landade på 10-31 till Luleå, vilket vittnar om effektiviteten från gästerna.

Tung förlust

Efter matchen var det naturligtvis nedstämda miner på hemmaspelarna, och en av dessa var Elin Lundberg som inte är tillfreds med lagets insats i matchen, framförallt starten av tillställningen.

-Det är inte så mycket att säga efter en sådan här match egentligen… Det blir inte den matchen vi hade önskat på förhand att det skulle bli. Vi är inte där mentalt och det känns som att vi sitter kvar i båset och tittar på i den första perioden, och det rinner iväg snabbt. Luleå är ett bra lag så det går inte att komma ut som vi gör idag, säger Elin Lundberg.

För Leksands del väntar ytterligare två hemmamatcher innan veckan är slut, då man möter Göteborg på lördag och HV71 på söndag. För lagets del gäller det nu att nollställa sig för att kunna komma upp med en bättre prestation i de matcherna.

-Imorgon blir det nog en del video och analys för att summera ihop den här matchen, men sedan handlar det om att bryta ihop och komma igen. Vi måste fokusera fullt ut på att göra en bra insats mot Göteborg och komma tillbaka till det vi ändå börjat bygga upp och förbättrat avsevärt i vårt spel den senaste tiden, avslutar Elin Lundberg.

Richard Brasar