Sommarsnack med Johan Svedberg
Publicerad: 2015-07-13

Backen Johan Svedberg lämnade Leksand i januari för att flytta hem till Sundsvall. Orsaken var för lite speltid. En skada ställde till det under hösten 2014 och efter den hade Johan svårt att ta en plats i laget.
– Då var det enda alternativet att flytta hem eftersom jag inte fick spela så mycket som jag ville.

Johan kom till Leksand inför säsongen 2010 och det märks att han trivts under sina år i dalaklubben.
– Det var ju en kanonperiod i mitt liv. Jag gillade Leksand och allt som har med klubben att göra. Det var fina år.
Han berättar att han var tvungen att ta ett beslut. Transferfönstret skulle stängas och i Leksand blev det inte tillräckligt många minuter på isen.
– Jag vill spela! Är ju ändå 35 år och det är ju därför jag håller på med ishockeyn fortfarande, för att få spela.

Sundsvall siktade uppåt
Johan kom tillbaka till sin moderklubb när Sundsvall som bäst satsade mot kvalspel. En plats i Hockeyallsvenskan stod på spel.
– Laget hade bra självförtroende när vi gick in i Kvalserien. De hade vunnit nästan allt innan jag kom dit. Sen blev det en liten näsbränna när vi förlorade ett par matcher i början av kvalet.
Efter den dåliga starten blev spelet bättre och laget vann de matcher som behövdes för att avancera en division.
– Vi tog oss samman och det gick vägen, berättar Johan.

Delade känslor
Skärtorsdag, andra april, och Johan kommer in i Sundsvalls omklädningsrum. Laget har precis klarat av steget till hockeyallsvenskan.
– Efter matchen fick jag höra att Leksand åkt ur SHL. Det var verkligen delade känslor den kvällen. Så roligt för oss och så tråkigt för Leksand. Och det berör ju så många människor.

Bästa Leksandsminnet
Eftersom Johan var med och tog upp Leksand till SHL den där magiska Påskaftonen 2013, är det bästa minnet rätt lätt att ta fram.
– Det kommer sitta kvar resten av mitt liv.

Vad var skillnaden med att gå upp med Leksand och med Sundsvall?
– Det är ganska stor skillnad. Det är lite mindre runt Sundsvall. Laget har inte samma slagkraft. Med Leksand var det fullsatt hall och alla stod och skrek. Men känslan var rätt lika: Att vi som lag grejat det!

Försäsongsträning med Sundsvall
Johan vet inte var han kommer att spela till hösten. Men han vill verkligen fortsätta med hockeyn.
– Jag tränar på och är förberedd på att spela. Så får vi se vad som händer.
Försäsongsträningen sköter han noggrant och tillsammans med Sundsvall Hockey.
– Jag tycker om att köra ihop med andra. Det blir bättre kvalitet på träningen då.

Vad ska du annars göra i sommar?
– Det blir några dagar utomlands har vi tänkt. Sen blir det ganska lugnt. Några dagar i stugan.
Midsommar firade Johan i Leksand. Det blev majstångsresning i Gropen och ett besök i Tegera arena. Han berättar att det var en speciell känsla att komma tillbaka till arenan och att hälsa på de före detta lagkamraterna.
– Och så kände jag på hetluften i Gropen, säger Johan med ett skratt.

Saknar fansen
Leksandsif.se behöver inte fråga om Johan har känslor kvar för Leksands alla fans. Han återkommer flera gånger till dem under intervjun.
 – Det var en enorm stämning på matcherna. Och de fans som finns här, det är svårt för något annat lag att slå dem.
Johan nämner också Leksandskryssningarna. Att det var en speciell upplevelse för spelarna.
– Bara grejen att komma på att fylla en båt med bara leksingar! Alla var glada och det var så häftigt att se alla matchtröjor.

Till sist skickar Johan en varm sommarhälsning till alla fans som saknar honom i Leksandströjan.
– Jag saknar er också!

Katharina Dalmalm