Cehlárik inför Växjö hemma
Publicerad: 2021-01-16
Under sena lördagseftermiddagen, alternativt tidiga kvällen, är det Växjö Lakers som kommer på besök i Tegera Arena. Peter Cehlárik hoppas både kunna befästa tabellpositionen och få fart på lagets powerplay.

Lördagens motståndare Växjö Lakers är fortfarande en oplockad gås för Leksands IFs herrlag under säsongen. Lagen har mötts två gånger tidigare och båda gångerna har smålänningarna gått segrande från isen. Det är såklart något Peter Cehlárik och resten av laget vill ändra på den här gången.

-Vi gjorde en bra match mot Växjö senast vi mötte dem borta och hade ledningen inför den tredje perioden, men lyckades inte stänga ner matchen då. Det kommer att handla om att göra 60 bra minuter idag för att få jobbet gjort. Vi ska försöka kontrollera matchen på ett bra sätt och även försöka få lite mer skott mot dem. Huvudfokuset är att göra 60 bra minuter ikväll, säger Peter Cehlárik.

Leksand innehar inför lördagens SHL-omgång sjätteplatsen i sammandraget, vilket man kommer att göra även efter kvällen oavsett utgång i matchen. Chansen finns dock såklart att befästa positionen, vilket är något slovaken hoppas på.

-Målet för oss är såklart att hålla oss kvar bland de 6 bästa lagen i tabellen, och fortsätta klättra. Vi har haft några bra segrar på slutet, och det är viktiga poäng på spel hela tiden så jag hoppas såklart på ytterligare en seger idag, säger Cehlárik.

Förstakedjan fortsätter producera

Peter Cehlárik har under i princip hela säsongen bildat formation tillsammans med Marek Hrivík och Carter Camper, och de befinner sig alla tre bland de fem bästa poänggörarna i hela ligan. I de senaste matcherna har de dessutom varit inblandade i de matchavgörande målen, och samarbetet fortsätter att fungera bra.

-Jag tycker att vi får jobbet gjort på isen, vilket såklart är det viktiga. Framförallt under den här delen av säsongen kan man inte förvänta sig att vi ska stå för 3-4 mål framåt i varje match, men vi har ändå stått för några viktiga mål i matcherna. Det är kul att se Marek göra målen han gjort på slutet, han är het just nu.

En av förbättringspunkterna för såväl förstaformationen som för laget i stort för tillfället är spelet i numerärt överläge. Man har förvisso fortfarande ett tämligen bra facit statistiskt sett, men utdelningen har sjunkit jämfört med inledningen av säsongen och det finns mer att få ut menar Cehlárik.

-Vi ska försöka få igång vårt powerplay lite mer igen. Vi måste hela tiden jobba på våra varianter, motståndarna har lärt sig alltmer hur vi byggt vårt powerplay och våra positioner där så det gäller att vara kreativa och hela tiden hitta lösningar, säger Cehlárik om lagets powerplay.

Avslutningsvis, den vanliga frågan… Vem avgör ikväll?
-Den tar jag, säger Peter Cehlárik.

Richard Brasar