Carey om LIF
Publicerad: 2017-11-10
– Jag kan vara en playmaker, men är en naturlig målgörare. Jag kan ha nästan vilken roll som helst i ett lag, och tror att jag med min tuffa spelstil är en ganska svår spelare att möta. Så låter det när Leksands senaste nyförvärv Matt Carey beskriver sig själv som hockeyspelare.

Den 25-årige kanadensaren berättar också att han på senare år har lagt mer och mer vikt vid sitt sätt att vara, även vid sidan av isen.
– Jag har jobbat en del med det under de senaste tre åren. Jag är verkligen en lagspelare, och försöker att alltid vara positiv, även om saker och ting inte alltid går som man vill. Jag tillåter inte mig själv att vara negativ helt enkelt, för inget lag och ingen människa kan prestera på topp om man är i en negativ miljö. Kort sagt är jag väl bara en vanlig kille, som försöker att göra livet så bra och roligt som möjligt, för både mig själv och andra.

Vad vet du om Leksand och Leksands IF?

– Egentligen ingenting mer än att jag har fått höra att laget har de mest hängivna fansen i hela ligan. Sen har jag hört att det är en ganska liten ort, och att det är bäst att ta med sig D-vitaminerna, eftersom det finns dagar då du inte ens ser solen, haha.

Vad vet du om svensk ishockey?

– Allt jag vet är att hockeyn spelas på en större rink och att HockeyAllsvenskan är en snabb liga med skickliga spelare.

Ditt mål med säsongen?

– Mitt mål är att vinna! Jag vill vinna serien och vinna tillbaka en plats i högsta ligan åt mitt lag. Det är mitt enda mål.

Och när gör du ditt första mål i LIF?

– Det är ingenting jag tänker på. Jag vill bara komma in i laget, jobba hårt och vinna. Så enkelt är det. Målen kommer att komma, inte bara för mig, utan för mina lagkompisar också. Mitt enda mål är att vinna, det är allt jag fokuserar på.

Elin Broman